09 maj 2009

Suzy siger: Catching up

Nå hvasså? Længe siden, hva? Hvad jeg har rendt og lavet? Åhhhhr du ved... Ikk så meget. Jeg har gået og passet mit arbejde, mit hverdagsliv og i særdeleshed: min have. Og mine grublerier, selvfølgelig.


20. april var jeg til en fremragende koncert i lille Vega med Raphael Saadiq - total lækker retro motown. Han og to korsangere fór ind på scenen med 210 km/t og det niveau holdt de hele vejen igennem. Og som min veninde udbrød om den kvindelige korsanger:
"F**k hvor er! hun! NAJS!"

Og dét var årets sandeste sætning:

(Alle billederne svulmer i øvrigt op hvis de beklikkes)

Så har jeg været på arbejde.
En del. En mandag sagde chefen: "Vi har et projekt, der mangler en projektleder. Er det dig?" Inden jeg fik set mig om, sad jeg og blev briefet. Betingelsen er, at det løses sideløbende med min oprindelige funktion. Det er fedt, men jeg har travlt med travlt på.

Når jeg kommer hjem om natten sidder jeg ude på trappen og ryger en smøg og kigger på candyfloss-træet, mens tankerne drysser på plads


Tænk at det allerede er den tid på året, hvor det er sprunget ud igen. Sidste år sad jeg i speciale til halsen. Og nu er det allerede ved at drysse af igen. Både træet og al den lærdom jeg havde i hovedet. Er der nogen der ved hvad sådan et træ hedder?


Ellers er det min have, der hypnotiserer mig. Enten går jeg rundt i den og river ting op ad jorden, eller graver ting ned. Eller også stirrer jeg bare.


Mine største projekter har været 1) at angribe et bed, der var 100% infiltreret af skvalderkål. Jeg gravede al jorden op, rensede den for skvalder og rodnet, rensede de gamle bregnerødder for skvalder-rødder, hældte al jorden tilbage og genplantede bregnerne og nyplantede en azelia der allerede blomstrer dybrødt *uhm* og en hortensia, der efter sigende skulle kunne klare sig på en plet, med meget lidt sol. Skvalderkålen er selvfølgelig på vej op igen rundt omkring, så nu ved jeg hvad jeg skal lave resten af sommeren.

Og 2) at udvide køkkenhaven. Da vi købte huset, var der gammel skæv belægning, en smal stribe græs og to tilvoksede bede foran huset. Nu, 4 år senere, skal der ske noget. Der har længe været køkkenhave i det ene bed, men i Påsken gravede vi græs væk og flyttede bed-stenene og lavede en større køkkenhave

Det er undertegnede brolægger-jomfru *host* der har anlagt stien. *Lyden af beundring bruser gennem blogland* Tak-tak. Spinat, radisser og rød krølsalat er allerede kommet op til højre i billedet og Sukkermåsen går utålmodigt frem og tilbage og holder øje med sine omhyggeligt lagte øko-kartofler i venstre side. I går pegede han på resterne af en falmet erantis og spurgte håbefuldt: "Er DET en kartoffel på vej op"? og igen måtte jeg skuffe ham. Ak ja.

Køkkenhaven er blevet ca dobbelt så dyb og det sidste græs du ser på billedet, ryger næste mandag. Da kommer min bror og tager fat på at fjerne al, AL den gamle og skæve belægning (hvor imellem der næsten vokser mere græs end på plænen) og lægge nye, fine 30x30-fliser på.
Det koster en formue! Hvorfor er der ingen der fortæller een når man vokser op, at hvis du skal købe et hus, så find et der HAR ny belægning!? (Nå, men det kan jeg jo skrive i den nybagt-husejer-manual, som jeg har manglet gennem hele dette forløb).


Jeg holder øje med det hele fra min nye plads i mit nye køkken


Som I kan se er det også her, jeg sidder og holder øje med jer og jeres blogs. Og præcis som jeg vidste at det ville blive, så tænder jeg på kolde morgener gasblussene og sidder og hører dem buldre til venstre for mig, ved siden af lidt dæmpet morgenradio, slubrer kaffe og holder øje med forhaven, hvor fuglene mobber hinanden ud af fuglebadet. De store får altid deres vilje.

Og ham her havde været i byggecenteret og købe en ny grensaks - MED UDVEKSLING!
Straks skulle alt klippes ned, så det var nødvendigt med lidt projektledelse nede fra solsengen. Lidt højere. Nej lidt lavere! Jeg gir jo gerne et nap med, sådan skal det da heller ikke være.

Så hører vi naboen pusle på den anden side af hegnet. Han har set træbeskæringsprojektet og er blevet nysgerrig. Og da min ægtehapser højlydt pruster over en særligt tyk gren, der ikke vil give sig, bliver naboen nødt til at sige noget:
-"Den saks der...... "
-"Ja?" råber sukkermåsen oppe fra træet.
- "Nu er den vel med udveksling?"
- "Jah"
- "Nåh. For hvis den ikke var, så har jeg sådan en rigtig god en med udveksling, som du måske godt kunne låne".
-"Okay. Jamen denne her ER med udveksling, såh.. "
- "Nåh, okay. [pause] Men du siger bare til, hvis det er".
- "Okay, tak".

:D

Suzy Q
- tak for dén udveksling.

10 kommentarer:

Sifka sagde ...

Sig mig lige engang, er der mon stadig mulighed for, at du finder en bordplade, eller noget andet spændende danefæ i den der fine have?

Pedrsn sagde ...

. . Jeg skriger kun lidt af misundelse,, jeg til åz ha' have og bruge min grensaks Med udveksling (jeg HAR jo også sådan én!) . . Og syns det er en yndig sti jåmfruen har belagt. . Alt er vel, og helt fantastisk :D

Uden Relevans sagde ...

Wolla du er en travl biznizwomans med styr på dit liv :)

PS kryds fingre jeg er ved at bage vildsvin.

Suzy Q sagde ...

Sifka: Hahahaha :))jeg vil for evigt være hende med stenbordpladen. Den er i øvrigt dækket til igen af tidens tand og voksende haveaffaldsmødding, så måske det var på tide at afdække den igen?

Pedrsn: Du køwer dig en knaldhytte på amager, så er du igang.

UR: Helt ærligt, jeg har ikke styr over en skid. Det hele var sådan set skrevet med en ret melankolsk tone, men den skinnede måske ikke igennem? Krydser for vildsvinet, der!

Marie sagde ...

Synes dit træ ligner et kirsebærtræ...men jeg kan ikke se blomsten så tydeligt - men det kan man her:

http://images.google.dk/images?q=kirseb%C3%A6rtr%C3%A6+blomster&hl=da&um=1&sa=2

julie_a sagde ...

Enig med Marie. Det ligner japansk kirsebær. Blomstrer lyserødt, men sætter ingen bær?
Og åhh, stenbordpladen, ååh, disse minder :-D

1 sagde ...

Kæft, hvor er det godt at have dig tilbage. Kan du ikke tage noget orlov og hellige dig bloggen? Vi savner dig herude!

Anne/Undreland sagde ...

Stemmer også på japansk kirsebær, eller søjlekirsebær. Lyserøde blomster, ingen bær.

Jeg har også sådan en stor udvekslingssaks. Og en MF'er af en Bosch-hækklipper. Og en bushwagger aka altædende plæneklipper. Og alligevel ligner vores have altid bare en ...naturgrund *ahæm*.

pedrsn sagde ...

jeg HAR skudda kigget på hytter, men halloooo, hvordan skal jeg så få råd til mit overmådeligt store forbrug af rejer og mayo!!!? ;D

og bare rolig, den melankolske tone brænder tydeligt igennem. . .

Audio Video Disco sagde ...

Ok, så alle har sakse med udveksling, åbenbart?

Måske er de bedre uden..