03 januar 2009

Suzy siger: Sandheden - med stort S - del 1

Jeg inviterede min Nye nærmeste chef til en medarbejderudviklingssamtale - altså min - for det var ret længe siden jeg havde haft sådan en, og den sidste jeg havde kom der heller ikke noget referat ud af. Så.

Kort sagt sagde jeg "Nu har jeg lavet præcis det samme i 8 år og det er sådan set ikke verdens værste job, men jeg trænger virkelig til at få nogle nye udfordringer - den sjove af slagsen. De kedelige har der været så rigeligt af - fx er arbejdstiden nedskåret med 1/4, men opgaverne er vokset med 1/4. Det er selvfølgelig en slags sport at se om man kan klare det, men ud over det, så har jeg også dygtiggjort mig, og jeg ville så gerne bruge det til noget. Jeg har gjort det og det og det *remser op* for at oppe mine kompetencer."

For at gøre en rigtig god, lang snak ultrakort, så sagde han: "Hvad nu hvis vi prøver dig af i X funktion?" "Det lyder fint" siger jeg glad.
"Kan du sige, at du VIL det? At du KAN det?" siger han så.

Nu kommer vi til sagens kerne. For så er det jeg siger:
"Det ved jeg jo ikke. Jeg har jo ikke prøvet det endnu" - hvilket er så sandfærdigt som jeg kan være. Han griner og siger "nej du skal sige at du både KAN OG VIL".

Jamen det VED jeg jo ikke! Jeg hader og afskyr at stikke folk blår i øjnene. Jeg hader og afskyr aftaler der ikke bliver holdt. Jeg hader og afskyr folk der snakker varm luft og så render og fiser husleje af bagefter. Sådan er jeg bare skabt.

"Jeg VED at jeg gerne vil prøves af i den funktion" siger jeg så "men jeg kan jo ikke love, at jeg hopper og danser rundt af glæde bagefter". For når jeg ikke har prøvet det endnu, så VED jeg jo ikke, om det er det rigtige for mig.

Heldigvis kan Ny Chef godt se ind bag den problemstilling og siger, at det skal være hans mission at lære mig at sælge mig selv.

Om aftenen (det her foregår på min fødselsdag) er jeg ude at spise med min allerdejligste Sukkermås. Han tager mig også i kærlig behandling. Alt det dér om, at "det er sådan spillet er" og "det er sådan man gør" og "man skal sælge sig selv" osv preller af på mig som overfladisk spildevand på en Sådan-behøver-det-ikke-at-være-gås. Så siger han:

-"Du må forstå at chefer, ligesom alle andre, også har brug for en sød slikkepind at berolige sig selv med. Ahhh det føles godt at min nye medarbejder sidder dér og siger, at det kan og vil hun gerne. Så bliver chefen tryg" siger han"selvom I godt begge to ved, at det jo ikke er sikkert".
Jeg forstår stadig ikke HELT.

- "Men det er jo LØGN!?" siger jeg "og vi VED DET begge to!"
- "Men måske bliver det sandt" siger Sukkermåsen så til mig.
- "Men måske bliver det LØGN - og så har man siddet dér og løjet - og bildt sig selv og hinanden noget lort ind - bare fordi det er sådan man "gør" !" hyler jeg desperat.

Han trækker vejret og nupper en tår af sin øl og tænker en ny omgang:
- "Det er en prognose" siger han så.

* ZOING * siger det så i mit hoved. Nu forstår jeg.

Jeg bruger min veludviklede empati til at forestille mig at JEG var chef:
- "Nå Nye Medarbejder. Er det her så noget du gerne VIL og mener at du KAN?"
- "Det ved jeg faktisk ikke".
- "Okay, fint, så tror jeg bare at vi finder en anden".

Pludselig går det op for mig. Man skal ikke kunne en skid andet. End at sige

Jeg KAN. Og jeg VIL. Fanden ta' alle de eksamensbeviser.

(okay jeg har en formodning om, hvad jeg kan. Men jeg er langt fra sikker på, hvad jeg vil.)

Suzy Q
- så er man jo nødt til at prøve ting af. For at finde ud af, hvad det er man vil. Og i mellemtiden er man nødt til at lyve og sige "jeg VIL" selv om man ikke ved det endnu. Fordi man endnu ikke har prøvet det. Og hvad jeg IKKE vil er i hvert fald at lyve. Føj for en cirkel.

..men det blir værre endnu - stand-by for Del 2

9 kommentarer:

Sifka sagde ...

Åhja, du har jo haft fødselsdag! Et forsinket tillykke herfra:)

Sifka sagde ...

Der var kludder med nettet, så nu har du altså fået den to gange.

Pedrsn™ sagde ...

Bleh . . sandheden duh! den er sku da bare så overvurderet! ;D

sa' hende - som BÅDE er utr000lig god til at lyve (især over for sig sææl) OG til at skubbe ansvaret over på alle andre . . Kæææft main, jeg ville komme langt op på dén der top, hvis jeg VILLE! Aharhar :0)

Men du ER jo den kloge dame, der har ret. Hvorfor skal man sidde der og lyve over for hinanden - når man begge to godt ved det?

Enten ved man, at man kan - eller ikke - men det er vel ikke ensbetydende med, at man ikke gerne vil prøve, at kunne.

eller noget ;]

man skal ha lov at gi ting en chance, ja?

se frem til Del 2 . . og 3 samt 4 !

Regitze sagde ...

jeg ku godt tænke mig, at der var nogle flere af din kaliber herude, Suzy Q.

carina sagde ...

Hvor er det smart at kalde det en prognose, meget beskrivende.
Jeg venter i spænding på udfaldet af alt det her; nyt og spændende job eler????

Anna sagde ...

Den med at vende den om der god. Chefer ER nemlig også mennesker, og der er ikke noget værre end at sidde over for én som siger "jeg vil noget andet, men jeg aner jo ikke om jeg bliver glad for det andet, eller om jeg overhovedet kan det..."

Nej, for det er der ingen der ved før vi har været der, og er der ikke bare en lille mulighed for at udfald er positivt, så gider chef ikke hjælpe medarbejder - for hvad vis nu man sidder dér igen om to måneder?

Chef ved jo godt at det ikke nødendigvis er can-can op og ned af gangene med et skift, men for pokker hvis alt er øv-bøv-måske, så finder chef nemlig lige præcis en anden der bliver lykkelig for det chef kan finde.

Du lyver jo ikke hvis du kan mærke at du har LYST til det nye. Hvis ikke du har... hvad laver du så dér?

...og hey, hvad med at selv skrive et referat af udviklingssamtalen? Bar en lille mail med "se, det her er hvad jeg synes vi blev enige om.."

Suzy Q sagde ...

Sifka: TAK :) (og det kender jeg godt)

Pedrsn: jowjow

Regitze: Tak - kaliber 0.22?

Carina: Det ved ingen, heller ikke jeg.

Anna: Ohhh Anna-Banana, jeg lå på lur og ventede på dig. :)))) Vi er jo rørende enige. Jeg konstaterer bare, at det er vanskeligt :) for mig. Min Nye Chef er heldigvis ACE.

Anna sagde ...

ja sorry, jeg bed på :)

Jeg er i øvrigt enig med Regitze. I al evighed, amen.

(..jeg forstår godt at du synes det det er svært. Det ER svært og mega blufærdighedsangstfremkaldende. Men det er også vigtig og der er ingen der gør det vigtige for dig.)

Suzy Q sagde ...

Anna: dit input er SÅ værdsat - altid.
(nu ska jeg vist snart ha skrevet del 2)