26 januar 2009

Suzy siger: Hvad nu, mand

I skrigende stund er kl. 2:57 og jeg kan ikke sove.

Jeg stod op for to timer siden og lavede mig noget røvbusk-te og en knækker med mandelsmør.

Og læste lidt. (Jeg er desværre ikke imponeret).

Tankerne kværner. Jeg kaster mig rundt og kan ikke finde ro.

Jeg ved, at jeg kan gøre mit liv til lige hvad jeg vil.

Men jeg ved ikke hvad jeg vil.

"Det skal du jo så bare finde ud af!"
jubler de glade mødre / mellemledere / bilforhandlere / redaktører / hundeejere / rejselystne / Bornholmere / land-adel-giftede / pædagoger / bedsteforældre / smede / rhodondendronentusiaster / akademikere / religiøse / softwareeksperter.

Hold nu kæft. Jeg er på 38. år og jeg er ikke blevet et MY klogere på sagen, vel.

Hvis det var "bare", så sad jeg jo ikke her kl. 3.08 i min slåbrok og ugly knælange strømper (fordi jeg ikke kunne finde min joggingbux i soveværelsets mørke) og fryser om lårbasserne og tænker "fanget mellem en rocker og et hårdt sted".

"Jamen hvad har du LYST til!" plirrer de igen venligt med smilehullerne og denne sure kost returnerer et deadpan blik.

Jeg. ved. ikk. det. M'kay?

4 mdr's orlov?

Hold kæft hvor er jeg overtræt og umulig. Jeg lægger mig selv i seng.

Suzy Q
- beklager. I morgen vil jeg atter springe rundt som en spaniel.

20 kommentarer:

Det Forkromede Overblik sagde ...

Hej Suwzi

Jeg ved jo heller ikke hvad DU skal give dig til, men hvis du nu igen og igen står i samme hul som i nat, kan jeg anbefale dig at købe Julia Camerons bog "Kreativitet". Det er en underlig omgang, men trust me, der er underholdning og oplevelser nok i den. Kort fortalt, så rummer den et 12 ugers kursus 'i at udforske sin kreativitet'. Det er baaaare ikke helt så simpelt! SHM og jeg har nu været i gang i ca. 1½ år (sådan lidt on & off), og er nået til uge 7! Bogen lover store forandringer, og siden vi startede er vi flyttet, har skiftet jobs (jeg skifter nu for anden gang), har fået mod og struktur på vores hobbies, og overskud i hverdagen. Jeg siger ikke at JC er ansvarlig for det hele, men hendes 'ret urtede' tanker tvinger en til at tænke over om man nu også liiige laver det man gør, fordi det er det man allerhelst vil? Og hun har masser af alternative forslag, og handlemuligheder til at realisere dem. Bogen er skrevet i et letfordøjeligt sprog, men meget amerikansk, og at JC selv har haft masser af succes gør det ikke mindre troværdigt!

DO IT! YOU CAN!

DFO

PS. godt at have dig tilbage over tasterne:-)

Det Forkromede Overblik sagde ...

PS. Jeg er f.eks. i en alder af 32 begyndt at spille guitar...? Mig manden uden rytme, tone og takt! Men det lyder højt! Kridt-Iglen er mest imponeret, men hey, hun er også kun 3½ :-D

Uden Relevans sagde ...

Det handler om at være tilfreds med det man gør.

Audio Video Disco sagde ...

... det handler om ikke at sove 2x12 timer efter jetlag, så man efterfølgende undgår at beslutte at natten til en mandag er det bedste tidspunkt til at få styr på livet.

Marina sagde ...

Problemet i dag er at vi jo i teorien kan det hele og derfor syndes vi også at vi skal være super over duper fantastiske til det hele, eller i hvertfald vide hvad vi vil. Eller noget. Intet er mere fremmende for dårligt humør end at sidde og pille i sin underafkølede navle mens man søger et mål ude under stjernerne.

Linda sagde ...

Altså, jeg kender dig jo ikke sådan i virkeligheden, så jeg er helt på det rene med, at jeg ikke ved nok om dig og dit liv til at tro, at jeg lige gennemskuer alting gennem din blog.

Men jeg synes at det lyder utrolig meget som en solid omgang post-traumatisk-opgave-syndrom. Uanset om det er et speciale, der skal skrives, en koncert, der skal planlægges og afvikles eller et barnløshedsproblem, der skal behandles: Så længe man er i det, kan man overkomme det mest utrolige, fordi den lede stjerne oplyser vejen, og man ved, hvor man er på vej hen. For mit eget vedkommende er jeg altid mest lykkelig undervejs. Når målet er nået, fortsætter krop og hjerne med at arbejde på højtryk. Der er bare ikke længere noget konkret at kanalisere det ud i.

Det er lidt som at flytte hjemmefra. Så længe man bor hjemme, er det nemt at synes, at reglerne strammer og at friheden er derude et sted. Så snart man flytter og selv skal til at træffe de store beslutninger og leve med konsekvenserne, bliver man nærmest lammet af angst.

Hold ud. Det går over. Og når der er lidt ro på det hele igen, så ved du det garanteret godt.

Suzy Q sagde ...

DFO: Du kan sagtens! Du har det forkromede overblik! ;)))) Ej - tak for tip om bog - jeg tjekker den straks ud.

Linda: Jeg tror du har fat i noget med det der post-noget. Det er en del. Den anden del er, at jeg altid har haft det sådan.

Marina: Du har ret.

AVD: Du har også ret. Natten til mandag? det DUMMESTE tidspunkt. Mine 2 x 12 var nu gode nok, men det fjollede var, at jeg søndag aften faldt i søvn i fatboy'en 3 timer inden jeg skulle i seng. Og så var det hele lissom ødelagt. DOH!

Moff: Du får det sidste ord. Hvor fanden får du det fra!?

Suzy Q sagde ...

DFO: HA! Jeg synes nok den så bekendt ud. Jeg HAR den stående i reolen.
Jeg prøver at læse den. (Igen?)

Suzy Q sagde ...

Nogle gange har man bare ikke så meget mod og tro, som andre gange. Måske er det post-ferie traumatisk syndrom.

Det Forkromede Overblik sagde ...

@Suzy Forkromet Overblik er måske en anelse i overkanten for tiden... Jeg blev fyret med fem kolde tæer i røven i sidste uge, har et sagsanlæg på halsen fra en galning og rammer loftet på min kassekredit om lidt. Den ældste knægt bliver holdt udenfor i skolen og jeg er temmelig magtesløs. Det føles sgu ikke så skide forkromnet for tiden. Så armen er oppe "Hey jeg har også lyst til at råbe FUCK PERLER! stikke halen mellem benene og lade resten klare sig selv... men lur mig om ikke overblikket indfinder sig igen efter lønningsdag, nyt job og søvn? :-)

Pedrsn™ sagde ...

Nårh Perle!

!! så vi sir bare til dem alle, at de skal holde deres kæft, og lade Suzy finde ud af, hvad HUN vil!!

:D

for hun vil jo et eller andet! ikke??

hmm

Det Forkromede Overblik sagde ...

@Suzy god fornøjelse med 'kurset', hvis du vælger det... Især de daglige skriveopgaver får afklaret nogle ting hos alle jeg kender der har taget det. En anden fed ting er JC's opereren med et begreb hun låner i psykologien, nemlig Synkronitet. JC sætter det bare ind i den sammenhæng, at hvis man ønsker noget, siger højt hvad det er, dagligt skriver om det, SÅ SKER DET! Jeg er ikke religiøs, men jeg kan ikke afvise at ønsketænkning faktisk virker. Wünschologi kalder vi det herhjemme.

@Pedrsn ... Læs lige SQ's indlæg igen. Hvem synes du, at du lyder mest som: Dem der siger "Det skal du jo så bare finde ud af selv" eller en som sætter sig i Suzys sted og tænker hvad kunne man gøre, hvis man ikke ved hvad man vil?
Hvis Suzy virkelig gerne ville have de her tanker i fred, hvorfor tror du så de kommer på en blog?
Jeg tror man skriver om sine gode stunder, sin tvivl og sine frustrationer, for at få respons der kan bidrage, dele glæden, trøste, afklare, opmuntre osv. Men måske jeg har misfattet målformet dem blog med?

Pedrsn™ sagde ...

DFO@ niks, tror nu altså godt, at suZy - med sit knivskarpe blik - kan se hvor jeg vil hen, og hvad jeg lyder som . . .

vi kan jo ikke ALLE komme med gode råd og vildledning . . . vejledning eller noget, dér!

så lad nu bare mig komme med mine hip og hep - så kan du ta' dig af alt det andet, m'kaay?

Søster Æblekind sagde ...

Hmm, måske sku' jeg lige låne den bog dér..?!?

Det Forkromede Overblik sagde ...

@Psn: M'kay så! Forsøgte lige at knivskærpe MIT blik og læse det igennem en gang til... måske lod jeg mig lidt gå på af "Nårh Perle!" og tog hold kæft bemærkningen på mig i samme moment?

Ynk er ikke ønsket (måske medynk er?), men mit overblik er ude af fokus, der vel ind i mellem tale om et underblik, og det var måske det der slog til før...

Mener du at dem som Suzy nævner i sit oprindelige indlæg (de glade mødre/mellemledere/bilforhandlere/redaktører/hundeejere/rejselystne/Bornholmere/land-adel-giftede/pædagoger/bedsteforældre/smede/rhodondendronentusiaster/akademikere/religiøse/softwareeksperter.) er dem der skal holde kæft? eller er det som jeg først antog, os der af interesse forsøger os med vild vejledning/voldelig vildledning?

Any-who-where-what mener jeg du tager fejl, folk skal ikke holde kæft (underlig måde du hepper på iøvrigt?), men må gerne sige ting der overrasker, bringer videre, gør klogere, fremfor at gentage det indlysende man siger til sig selv!

Tjah, det var hvad jeg kunne bringe... :-D

Suzy Q sagde ...

DFM: Ahhh okay, så tror jeg bare jeg tar mine EGNE udfordringer ;))) dine er du vist bedre til at tackle. Pedrsn, hun er en provo-hustler, som jeg sætter pris på.

Pedrsn: Din frækkert!!! Hørte du at mandagsfilmen på DR2 blev præsenteret som "aftenens perk.. eh.. film-perk.. JEG SAGDE PERLE" *haha* Jeg VED IKK hvad jeg vil (jo, ta en øl en dag - men det HAR vi jo aftalt, ik?)

Søster Æwlkind: Nåjaaa... nu skulle JEG jo lige igang. Men vi kan vel deles?? :)

Suzy Q sagde ...

Hov det vælter ind med kommentarer - tak allesammen. Det løfter humøret at tænke på, at man "bare" kan skrive på det store internet, og så er verden simpelthen fuld af kloge og empatiske mennesker.
:)

Pedrsn sagde ...

Jah . . Man skal ikke lade sig hidse op over ordet Perle . . Det navnet på en sød cockerspaniel med bløde ører!!
Jeg Hørte det godt! Og var ved at dø af grin ja! Dejlig intro til fransk film noir. .

Halve til hele litre med Leffe? Oh Jæs!

visitsen sagde ...

Lyder som en bog jeg skal læse, når jeg kommer hjem efter 3 ugers himmel og solskin og rammer min post-ferie-traume ... for jeg har, minimum siden jeg var på din alder også forsøgt at finde ud af hvad jeg _egentligt_ vil - uden helt at finde svaret.

eller låne den til kæresten, der pt. overvejer at slippe slipsehelvede og blive taxachauffør ...

Donald sagde ...

Nej når jeg læser sådan noget bliver jeg helt bekymret. Det er ikke så nemt, det kender jeg, og selv om vi er et rigt samfund handler det om at sikre eksistensen og så finde noget, der passer.

Jeg har vist igennem tiderne været til mange eksaminer og er blevet mere og mere skrækfyldt. Måske skulle jeg have været komponist, skovarbejder eller landmand, - godsejer eller kirkerotte, men nu er jeg altså en akademiker med IT job.

Se at få snakket med nogen om dine muligheder, det fortjener du.