14 december 2008

Suzy siger: Jeg har fået gas! og en udvidet Husejer-uddannelse

* har ikke tid til at blogge, laver varm mad *

Suzy Q
- dødsyg forklaring følger

Update d. 17. dec.: Så skal denne her komfursag lukkes! Dødsyg forklaring forude. Kun for hardcore husejere (eller journalister på jagt efter en historie med perspektiv).

Jeg prøver her at finde en hårfin balance imellem på den ene side ikke at hænge folk vulgært meget ud på internettet - og på den anden side heller ikke være bange for at sige tingene, som de er. Det betyder at jeg her ikke siger det hele, men blot det nødvendige. Her i min alderdom forsøger jeg nemlig at være taktfuld. Det lykkes faktisk nogle gange. (Dog ikke i fredags til julefrokost, men okay).

Min gas-sag endte (7-9-13 ENDTE) sådan lidt kulminerende dramatisk med, at Smegs forlængede arm i Danmark, importøren Witt, sendte Karsbæk Service ud til mig for endeligt at om-mærke komfuret, kontrollere at alt var i orden og tilslutte gassen.

Jeg underretter løbende Sikkerhedsstyrelsen (hvor verdens flinkeste mand jo arbejder) om begivenhederne. Selv samme morgen som Karsbæk skal ankomme RINGER Sikkerhedsstyrelsen til mig og siger: "Er de ankommet på adressen?"
- "Nej ikke endnu" siger jeg
-"Godt - så vil jeg bare lige fortælle dig, at nu hvor ALT jo er gået galt i din sag, så tjekkede jeg - bare lige for en sikkerheds skyld - [det ER jo Sikkerhedsstyrelsen! red.] det dér firma der skal komme ud til dig.
- "Ja..?" siger jeg og frygter at sagen tager endnu en grotesk og uventet drejning... og det gør den. For Sikkerhedsstyrelsen fortsætter:
- "... og de har ingen autorisation".

Kære læser. Her må du så selv klaske dig på panden og bide i bordkanten - for jeg HAR været der og til overflod endda. Min pande er lilla og jeg kan slet ikke ha' flere splinter i gummerne efter denne her omgang. Og misforstå mig ikke. Karsbæk må jo gerne arbejde som uautoriserede - det er helt i orden. Men Witt må den ondehylme ikke sende dem ud til mig, for at lave autoriseret arbejde, så.

Nå. Sikkerhedsstyrelsen og jeg aftaler, at HAN ta'r fat i Witt og jeg ta'r fat i Karsbæk når de kommer. Og de kommer og det er en meget-meget sød mand, der vil gøre sit bedste og han hænger også i mobilen, for på vejen har han også fået opkald om, at den er gal. Imens han står og kigger på mit komfur - ærefrygtigt en halv meter væk - "Det Omstridte Komfur!" - ringer min telefon igen. Jeg ta'r den og rækker den videre til Karsbæk-manden og siger:
- "Det er til dig. Det er Sikkerhedsstyrelsen."

Hvad de snakkede om ved jeg jo ikke - men enden på det hele blev, at min egen autoriserede vvs'er på dispensation fra Sikkerhedsstyrelsen, måtte komme og færdiggøre installationen med alt hvad det indebar. Det gjorde han samme dag (God bless him!) og her fik vi os en ordentlig snak om det kæmpe gråzoneområde der er opstået i hans fag, siden regeringen ændrede reglerne for kvalitetssikring på området. Eller: Jeg lærte noget om det. For jeg anede det jo ikke.

Sikkerhedsstyrelsen er ikke færdig med Witt, men det kommer jo ikke mig ved, hvad der skal ske. Jeg er bare glad for, at JEG ikke har et komfur stående, der modtager mere gas end det kan brænde af og er korrekt mærket til de næste ejere, så en fremtidig vvs'er også kan se, hvad har med at gøre.

Men jeg må da indrømme, at jeg også tænker over, hvor mange gaskomfurer - af alle mulige mærker - der står rundt omkring i landet og bliver overbelastet pga forkert tryk eller andre ting. Og det gir mig da lyst til at dykke dybere ned i sagerne.

Og hvad er sagens kerne?

Sagens kerne er, at en virksomhed fx. laver et apparat. Det skal have en typegodkendelse (såvidt jeg har forstået er det en EU-ting). Dvs. virksomheden har måske fået godkendt typen af apparat på et tidspunkt - og så får apparattypenet CE-nummer. Det er EU der siger "I må godt sælge denne her slags apparat af netop denne type". Og så kan de jo så i princippet producere 5000 apparater bagefter, som jo ikke blir tjekket. Eller, det skal producenten selv gøre.

Men her i DK har vi sagt, at det er ikke godt nok. Vi vil have tjekket apparatet når det ankommer til landet, så det passer til vores standarder og krav. NÅR det specifikke apparat er blevet tjekket SKAL det derfor have en DK-mærkning. Og det var dét, som mit ikke havde. Og det er jo sådan set ret alvorligt.

Men nu er det altså ovre (7-9-13)

Jeg understreger at det her er min forståelse af sagen. Og hvis jeg har fået noget galt i halsen, hører jeg gerne om det.

7 kommentarer:

Sifka sagde ...

TILLYKKE! Ser frem til dødsyg forklaring.

Linda sagde ...

Hurra!!! *sympati-begejstret-smiley*

Julie sagde ...

Tager du GAS på mig????
MMuuuaaarrh hahahahahaha! Tillykke.

Uden Relevans sagde ...

Jeg viste det ville løse sig!!!

Anna sagde ...

Hurra!

Torben BoP sagde ...

Godt du ikke blogger på engelsk.

Tillykke, det var den onde stjertemig osse på tide.

Så er juleanden reddet - eller! Det er den jo så faktisk ikke...

Regitze sagde ...

1. tillykke! hvor er jeg glad med jer! sejt og anstændigt gået, Suzy!

2. jeg ser mig uroligt omkring. mit nabolag er spækket med mennesker, der (ligesom jeg) foretrækker gas, selvom vi bor udenfor bygaszonen.
her står mange små gasflaskekasser udenfor køkkenvinduerne..

kapauw.

hallo. er her en journalist til stede.