19 november 2008

Suzy siger: Knaster i køkkenlykken

Hold kæft hvor har jeg været udkørt. Hvem ville have troet, at det trak så store bisser ud at lave køkken? Nåmen tilbage til skriveriet.

Okay, så skriver Morfar "alt har bare klikket, hva?" om min køkkenforvandling i et kommentarfelt. Men det har alt beklageligvis ikke. Men I har ikke hørt om det, fordi jeg har opdaget, at vindertyperne aldrig udbreder sig om deres genvordigheder; kun om deres sejre.

[kunstpause]

.. og da vi ALLE VED hvad jeg er fornen type, så vil jeg da lige blødt berette om de faldgruber, som andre fremtidige køkkenbyggere skal vogte sig for - ud af ren medmenneskelighed. Men jeg lover at være løsningsorienteret. Oh hvor moderne af mig!

Okidowk:

Gulv: Vi sku jo ha nyt gulv i køkkenet. På med det. Så blev det hele slebet, også ind i spisestuen, som det nye køkken lissom hænger sammen med. Halløj, der kom to meget forskellige farver gulv frem - nye planker har ikke samme farve som gamle, heller ikke efter slibning. Et lag hvid lak skjulte ikke helt forskellen. Plus, det nye var med fer og not (så der ikke skulle komme mad-snask ned i revnerne) og det gamle var godt fyldt med sprækker, som gamle gulve nu engang er.

Løsning: Det var skidegodt at det ikke var det dyreste gulv i verden vi havde købt, for efter to døgn i varmen var det lige så sprækket som det gamle gulv i spisestuen. Så nu kan man næsten ikke se forskel! HA!

Komfur: Ohhhh komfursagaen! Der kom venlige mennesker og købte det gamle komfur. Håndværkerne satte lige strøm til, så vi alle kunne se, at det stadig virkede efter ubrugte år forskellige steder på matriklen. *Wuuuhhh* sagde blæseren lige så blidt, og det gav et lille stik i hjertet da de rendte med det.

MEN men men: Jeg havde jo købt nyt, så hvad tuder jeg over!?
"Til flaskegas" stod der på ordresedlen, og da komfuret kom var der skrevet "F-gas" udenpå emballagen. Så jeg var bare gla'. Lige indtil jeg flåede pappet af og håndværkerne kastede ét blik på komfuret: "Det dér... det skal da have nye dyser, hvis du skal have flaskegas".
DOH!
Nå - skriver til lavpriskoekken.dk og beretter - og de er søde nok. "Sender nye dyser til dig med det samme" skriver de. Okay, fint nok. Det er selvfølgelig en uforudset udgift at min VVS'er skal skifte dyserne (det burde helt ærligt være i orden, manner!), men nu vil vi bare ud over stepperne. Der er varm mad i sigte.

Så åbner VVS'eren opbevaringsrummet under ovnen for at se på certificeringen: "Hm.." siger ham. "Det er slet ikke godkendt til Danmark". I øvrigt kan vi også kun finde en bradepande og en rist. Ingen bageplade, som der ellers står "følger med".

DOH! x 10.

Så skriver jeg til Lavpriskoekken.dk igen. "Halløj. Min VVS'er har lavet en installation til flaskegas. Den skal BP-gas så komme og syne, siger han. Når de kommer vil de gerne se en typegodkendelse for komfuret til Danmark. Hvor er den?" spørger jeg venligt. Og nysgerrigt. Og rykker. (Jeg er sulten). De er på sagen. Men jeg har endnu ikke fået svar.

Løsning: Løsningen blafrer i vinden, venner. Det kommer utroligt meget an på, hvad komfur-sælgerne svarer mig. Hvis de har en godkendelse, sender de den vel bare. Hvis de ikke har...
.. så hører I om det her på bloggen (!)

Ellers ligger jeg mest på gulvet (ja, det sprækkede) og kæler med mit nye køkken. Eller står lidt ude i værkstedet og maler på det mormor-skab, som har ventet 2 år for at komme op. Eller også sidder jeg på min mormor-skammel (sådan en med to trappetrin), lige præcis som jeg havde forestillet mig, og slubrer kaffe og stirrer ud af mit nye køkkenvindue.

Og tænker på regningen.

Arj det er bare gas. Jeg nyder det. Heeeeelt vildt. Men det blir godt at få nogle hylder og noget op på væggene, for lige nu runger det som i en gymnatiksal.

Suzy
- og mig, med mine sarte øren.

8 kommentarer:

Pedrsn sagde ...

Jah jah . . Men NEMT ska det jo heller ik' være! Vel vel. . :) kæft en irriterende ting med dét gulv dér, men hey - nu det matcher, amok. . Og det med komfuret løser sig jo også. . . Kæl Løs dame - måske man nyder det lidt mere qua komplikationes. . AHAha . :)

Annika sagde ...

Sjovt, købte samme komfur og skulle også have eftersendt dyser. Mon mit heller ikke er godkendt...

Nåmen, fedt er det jo. Så tillykke med det flotte køkken!

/A

Regitze sagde ...

jeg er simpelthen så køkkenlykkelig på jeres vegne.
komfursagaen må ende godt. det gør de altid (når man fortæller, at man har en velbesøgt weblog, ing).

Suzy Q sagde ...

Jeg er faktisk ret glad for det sprækkede gulv :o) så må jeg jo kratte køkkensnask op med en gaffel, eller noget.

/A min komfursøster, tak for de opmuntrende ord

MissFifty: tak :)) og det ligger ikke lige først for, men HVIS... .. så kan det godt være at jeg ber C om at tårne sig op :D

Regitze sagde ...

det gør du bare, Suzy Q. og så står han der. lige durk fra helvede.

så gir vi ham webcam på og tar en kaffe imens.

Uden Relevans sagde ...

Jeg tror jeg ved hvor jeg ikke skal købe komfur en anden gang :)

Det skal nok gå du!

Pia Brandt sagde ...

åh for fanden hvor får jeg næsten ondt i maven af den ombygning af hele vores køkken-spisestue-stue... Jeg håber komfursagaen stopper snart.

Kagekonen sagde ...

og Pia Brandt det er så mig... fik logget ind med forkert profil :-/