19 juli 2008

Suzy siger: Der er dømt ferie

Jeg var jo helt vindrøvet* på aftenvagt i torsdags, for det var "sidste dag inden ferien!", så jeg ræsede rundt og spillede smart og købte ferie-flødeboller osv. Men efter at have spist i kantinen, blev jeg som sædvanlig rigtig dårlig.

Min meget beskedne portion aftensmad formåede at udspile min mave som en tromme, og jeg kunne knap nok synke et glas vand, så utilpas var jeg og det gjorde herre-nas i hele kummen, mand. Så jeg fik ikke min egen flødebolle - og sidst på aftenen lavede jeg så en stor, fed talefejl i mikrofonen. Godt jeg sku på ferie.

Fredag var første feriedag. Og da jeg havde kørt mundhuggeri med Sukkermåsen over maling - i forretningen, foran den nævenyttige ekspedient - indså jeg, at jeg var et overtræt og umuligt barn. Så jeg tog mit voksenansvar og lagde mig selv i seng kl. 14 om eftermiddagen.

Jeg vågnede 18.30 og fattede minus. Magtede lige akkurat at klemme lidt aftensmad ned og holde mig vågen gennem to timers "Arn" (noget af en kraftpræstation, idet en infantil stræben efter at ligne en Hollywood-produktion, med talrige bløde overblændinger og vammel brug af forklarende flashbacks og underlægningsmusik gang på gang bragte mig til den yderste kvalme- og gabe-grænse).

Så var det i seng igen.

Nu har jeg sovet mig selv midt over. Men jeg havde vist brug for det.

I dag bli'r helt fremragende!

Tomater fra egen avl (!) høstes under vinduet til mit kontor
(hvor de bor)


og køres på bøhlandet med mig og manden, hvor vi spiser frokost med familierosset og særligt Søster Æblekind, der i morgen drager tilbage til sin nye base i Ebeltoft.
Det er så mærkeligt at hun bor derovre nu *snift* men så må man jo udnytte tiden, når hun og Nevø 3.o er på besøg på djævleøen.

Suzy Q
- ellers skal jeg ingenting. (!) Læse bøger? Male hus? Lægge skumle planer? Who knows.


*Ordforklaring: "Vindrøvet" adj., "Han var jo helt vindrøvet" ['ven'råu'æ] Sammensat af "vind" og "røv". En rumpet der farer rundt som en vind. Et decideret vestsjællandsk udtryk, der beskriver en mental tilstand og en adfærd, der kommer af, at man er så hyper og glad og anspændt, at man blir lidt forvirret, men også temmeligt kæk. Man kan ikke sidde stille, samtaler er halve sætninger, man cracker jokes, man har et glimt i øjet, man er lidt stresset og hyper - man er hele tiden ude på noget. Hvis man har glædet sig meget til sin fødselsdag, så er man på selve dagen, hvor man også er vært, typisk ret vindrøvet. Man er der, men folk kan ikke komme i rigtig kontakt med een.

Min veninde, der har Bornholmske aner, siger, at det vestsjællandske "vindrøvet" (som jeg forklarede for hende) svarer til det Bornholmske udtryk: "at være oppe med enden", hvor man dog er lidt mere een der "spiller op" hele tiden, end "vindrøvet" lægger op til. Men det er sjovt at der er numser involveret i begge udtryk.

Tilføj gerne noget dialekt-viden i kommentar-feltet - jeg er helt pjattet med den slags.

4 kommentarer:

Sifka sagde ...

Tillykke med den nye ferie, og hvor jeg dog æwer mig over, at jeg missede din mikrofonbrøler;)

Maria sagde ...

Vi bruger meget udtrykket "rundforvirret" til at dække lidt af det samme... men tror ikke rigtig at det er noget der har med regionale forskelle at gøre...

Pedrsn™ sagde ...

og her vendte man så det hvide ud af øjnene og tænkte hvorfor faen kan hun ikke bare holde snitterne væk fra den kantine - og KUN æde de der sikre ting - som dem der ligger i CellofanWrap, ved kassen - fra Tom's!

;0)skæppe skønne tomater ellers!

Verdamt god ferie! ønskes du lissom - ik'gå?? og er det rigtigt! er Arn VIRKELIG sådan en udørk at komme igennem! nooooo . . fo shure? ;=)

hell yeah! VindRøv

Dana Watsham sagde ...

Tak for at minde os gamle vestsjællændere om 'vindrøvet' - det udtryk har jeg ikke hørt siden min grønne ungdom (du ved, dagen før den sidste dinosaur uddøde ...). Til hverdag kæmper jeg med at lære ikke-vestsjællændere, at syd for Tjæreby og helt ned til Gedser betyder 'utidig' ikke træt, men uartig. Gerne med seksuelle under- og overtoner ....

Velkommen til ferieholdet! Vi har trængt.