20 maj 2008

Suzy siger: Castells

Jeg er rimeligt pjattet med sociologen Manuel Castells. Han var egentlig fra Barcelona, men nu gi'r han den gas som feteret professor i Californien. Olé!

Først kunne jeg ikke snuppe ham, fordi han udtrykker sig kompliceret og jeg syntes at det var det sædvanlige piss-irriterende akademiske øvelse:

"Her ta'r jeg en krystalklar pointe og fedter den så meget til i forbehold og bløde formuleringer, at jeg kan lade som om jeg mener noget og samtidig være i sikkerhed for at blive stillet til ansvar for noget som helst."

Men så opdagede jeg, at når man læser Castells, så skal man "bare" vente på at koden lissom bryder og man kommer ind i hans sprogs rytme. Det ved jeg jo godt. Hvordan kunne jeg have glemt det? Så lysner det pludselig og så glider meningen ned som banana/chocolate chip.
Okay, måske ikke helt lige så let.. Men han mener sandelig noget.

Det fik jeg understreget i går da jeg stødte på et interview med manden.

"Den postmoderne jargon er ofte uforståelig - i hvert fald for mig.[..] om postmodernister generelt må jeg sige, at jeg finder deres forskning irrelevant. Ikke forkert eller rigtig, men simpelthen irrelevant - en form for dilettanteri. Der er så mange nye, kæmpestore problemer i verden og så lidt tid - så meget at undersøge, forstå og formidle - at jeg simpelthen koncentrerer mig om at forstå - gennem empiriske analyser - hvad der sker både i samfundet og i byer.

Og jeg håber, at unge forskere vil bruge deres kræfter på det hårde arbejde det er at lave empiriske undersøgelser, og at opbygge teori fra observation og formidle det i et sprog, der er til at forstå, i stedet for at bruge deres dyrebare tid på at fornøje sig med at dekonstruere og rekonstruere hvad som helst."


Oh Captain, my Captain!

Kender I ikke det, at det er pragtfuldt når folk mener noget, men at det i vanskelige situationer især er pragtfuldt, når de mener det samme som een selv? :P

Suzy Q
- især det dér med "i et sprog der er til at forstå".
Nu vil jeg gå ind i min hovedopgave.doc og FJERNE alle de word-noter jeg løbende i teksten har skrevet til mig selv, hvor der står: "Find en mere wishy-washy måde at sige det på" .
.
.

2 kommentarer:

Uden Relevans sagde ...

Kraften være med dig.

Suzy Q sagde ...

Tak moffe. Trust in the Force, I must.