06 maj 2008

Suzy siger: AHA!

Jeg sidder for forbereder en workshop jeg skal køre i morgen og overmorgen. Hjælpe en virksomhed med at finde vej gennem værdier, ledelse og visioner og skabe mening af det hele.

Hold KÆFT hvor jeg nyder det arbejde! Det er bare så spændende... og sjovt. Og og og..

Pludselig slår det mig: Hvorfor har jeg læst tværmediel kommunikation, når nu jeg vil være.....

... proceskonsulent? Eller hvad? Er det dét jeg vil være? Altså okay.. hvis proceskonsulenter må lave fis og ballade? Må de det? Hvad helvede ved en tøs fra landet om noget som helst. Og hvorfor skal det hedde konsulent? Det lyder som om alle er konsulenter. Kan man ikke bare være "hjælper"? Eller en klartsynet fixer med gode løsningsforslag? (Okay, lidt lang titel).

Suzy Q
- og hvornår skal jeg så læse teologi og jura? Jeg tror jeg ørler hvis jeg skal have mere efteruddannelse lige foreløbig *suk*
PS: Jeg er stadig ved at stikke af fra det hele. Hver anden time.

7 kommentarer:

Uden Relevans sagde ...

12 GTere kan kurere det.

Suzy Q sagde ...

eller hvad med 2 flasker cremant d. 6.juni? :)

Audio Video Disco sagde ...

Ik for at være sur, vel...

Men jeg får altså lidt ticks af "finde vej gennem værdier, ledelse og visioner og skabe mening af det hele".

For hvad i alverden betyder det lige HELT konkret? Altså uden snikkesnak og konsulent-ord. Hvad ville det ændre i min hverdag og i mit job, hvis der kom en ind og kaldte sig proceskonsulent og gjorde det der?

Misforstå mig ret: Der er garanteret et behov nogen steder, men umiddelbart tænker jeg "For 75.000 kr peptalk" når jeg hører ordet proceskonsulent.

Suzy Q sagde ...

AVD: Forstår godt ticks.. Hm.. er pointen måske ikke bare, at det kun er for dem der har lyst og brug for det? :) Hvis du ikke har lyst og brug for det, så er det jo kun godt! :)

Audio Video Disco sagde ...

Jo det er muligt. Men jeg tror at hele "den scene" der tilbyder sådan noget, har brug for en proceskonsulent. For jeg forstår simpelthen ikke hvad det er der bliver tilbudt.

Hvad vil det sige at finde vej gennem ledelse og værdier og visioner og skabe mening med det hele? Og ikke mindst: Hvad vil det sige at hjælpe nogen med det? Og hvordan ved man om man har brug for det i første omgang?

For sådan en "get the shit done" agtig cheftype som mig, så lyder det altså meget som bullshitbingo.

Suzy Q sagde ...

Hvis man fx. har en virksomhed, der skal til at fungere på en ny måde, så kan der være nogle, der har brug for hjælp til at komme videre. De ved hvad de vil, men ikke rigtig hvordan de skal gribe det an.

Det kan også være en virksomhed, som griber tingene an på en bestemt måde, men ikke kan forstå hvorfor det bliver ved med at gå galt - fx. at medarbejderne bliver ved med at være sure, selvom ledelsen gør alt det de kan komme i tanke om, for at gøre dem glade.

Eller at en virksomhed ikke kan få omverdenen til at tro på, at de faktisk er sådan som de siger.

I de tilfælde er der nogle virksomheder som gerne vil have hjælp til at få et SPEJL op for at se sig selv i et andet lys, eller hjælp til at hente ideer frem fra medarbejdere og lederes hoveder, sådan at de skabe mere værdi eller arbejde sammen på en mere konstruktiv måde.

Nogle virksomheder er så store eller specialicerede, at de ikke selv har tid eller evne til at finde problemerne og/eller løsningerne frem. Så er kan det være givtigt for dem, at få nogen udefra til at komme med alle redskaberne og arrangere dagen og køre forløbet.

I det konkrete tilfælde der gjorde mig så glad, var det en virksomhed der gerne ville have fastlagt de værdier, de i fremtiden skulle arbejde ud fra, og som skulle være noget af fundamentet i deres begyndende brandopbygning.

Værdierne skulle findes, for at være målestok for nogle fremtidige aktiviteter. Altså hvad de arbejdede hen imod, hvilke målestokke de skulle bruge for fortsat at være troværdige, og hvordan de skulle gribe opgaverne konkret an.

Ligesom der findes konkrete teknikker som kreative mennesker kan bruge på de dage hvor det er småt med kreativiteten, så findes der også teknikker der kan hjælpe virksomheder til at løse ovenstående ting. Det er noget af det, jeg interesserer mig for.

Det var den korte blog-version.

Audio Video Disco sagde ...

Aha!

Så I virkeligheden kræver det vel en person som har en kæmpe viden omkring netop det felt som virksomheden arbejder med (hvis man f.eks. skal kunne fortælle dem hvad der er galt med deres branding, i forhold til deres konkurrenters), og højt sandsynligt selv har arbejdet i den branche (så man ved hvordan det er at sidde og være medarbejder) men som er rykket videre, og nu beskæftiger sig som freelance konsulent.

Spændende! Den sværeste øvelse er nok at få et CV, gætter jeg på.

Tak for uddybning :-)