04 marts 2008

Suzy siger: Ramt af en tanke om thaimad

Når jeg rigtig skal synde og hygge mig og snaske og holde fredag aften.... så køber jeg thaimad.
Nogle uger har jeg helt røde øren, fordi jeg føler at det bliver for meget synd med al den fastfood.

I går aftes, da Ægtehapseren og jeg gik på vesterbro hvor Søster Æblekind bor, kom vi forbi 3 thai-restauranter i rap. Og jeg drejede jo næsten halsen af led for at glo ind, fordi jeg var så fristet (her skal ikke nævnes et ord om, at jeg allerede havde næven fuld af mexi-takeaway). Hvis man bli'r hvad man spiser er jeg snart en and i rød karry.

Og slog det mig - som et lyn sprang erkendelsen ind i mit hoved:

Thai-folk.... spiser thaimad HVER DAG! Hver DAG! De spiser det. Simpelthen. Hver. Dag.

Rød karry, grøn karry, panang karry, and, kylling, okse og alverdens kombinationer heraf - hver dag, do. "Hva vil du ha i aften, skat?" lyder det ude i Thailand. "And i rød karry, du" svares der. "IGEN!?" vrænger konen træt. "Vi får altid det samme". Ved de overhovedet hvor priviligerede de er?

Så hvad spiser Thailændere når de skal have fastfood? Sniger de sig, med store røde øren, langs husmurene ned til grillen og får en ordentlig omgang... flæskesteg med brune kartofler? Og så sidder de derhjemme med fjerneren brølende ud i stuen, og blinker syndigt til hinanden med sovsen rendende ned ad hagen og siger til hinanden: "Eeejjjj... det kan altså ikke fortsætte på denne her måde. Vi er NØDT til at holde op med at spise så meget fastfood. Det er ikke godt for os".

Jeg har hermed ført bevis for, at thaimad er hverdagsmad. Og se lige hvor smukke de også er, og sunde og sårn.

Fra nu af står den på thai, thai og mere thai.

Suzy Q
- jeg er også vild med laks i grøn karry.

PS - jeg spurgte engang på en thairestaurant, om de kunne lave and i panangkarry til mig; hvorefter den kvindelige tjener måtte beherske sig for ikke at dø af grin. "Nej" sagde hun "deett... bruger man lissom ikke" og skjulte endnu mere grin. Jeg har garanteret bedt om noget der svarede til frikadeller med øllebrød til. Men jeg tænkte skyldigt på den store bøtte panangkarry jeg havde hjemme i køleskabet, og hvor meget skiveskåret andebryst den havde akkompagneret i tidens løb. *DOH*.

4 kommentarer:

Uden Relevans sagde ...

Hehe Thaier og flæskesteg.

IND til mig og klik, nu virker det endelig! :o)

AnetQ sagde ...

Måske har vi bare ikke indset at frikadeller og øllebrød er en vinder? Nej ok, men thaimad hver dag? Mmmmm det er en vinder!

Suzy Q sagde ...

anet: jeg har munchet thai hver eneste aften hele denne uge. Græsenke, ingen problemer :D

Donald sagde ...

Altså UNDskyld at jeg blander mig i denne ikke helt nye tråd, men jeg har en fornemmelse af at Thai-mad på Vesterbro ikke er det samme som Thai-mad i Thailand.
Der var en Oliver på BBC-World som rejste rundt og studerede gadekøkkener og restauranter og små hjem rundt omkring i verden. I Kina spiste de ikke kun Kina-Take-Away:-) og køkkener på markedet bugnede af fascinerende farver og smukke retter. Det er nok det eneste, som kunne få mig til at cykle til Kina.
Jeg kom forbi fra Regitze's høns.