06 januar 2008

Suzy siger: nyt år, nyt hår

Arj det er bare gas. Jeg er stadig neurotisk langhåret, men mindre og mindre med årene. Det er bare fordi jeg endelig fik opdateret min skabelon på Blogger og har fornyet look'et på Suzy Says en lill'bit smuwl.

Nåmen der hvor jeg har holdt nytår de sidste 3 år - mit dem folkenskolen-tossen - har man en tradition: Den Store Traditionelle Rundetale (med hårdt d i runde).

Forklaring: Alle ved bordet rejser sig og holder tale, ved nytår er emnet som regel vedrørende det forgangne år og hvad man har af håb, ønsker og deslige for det nye år. Man må bruge sin taletid som man vil. Nogen har meget på hjerte, nogle har bare lidt, nogle synger om eisgekühlte bummelunder, nogle siger bare skål og godt nytår - men man skal. Det er piss'hyggeligt. Og vi tuder af grin. Og kommer med medfølende kommentarer. Og skåler. Og lytter. (Og schhh'er på de fuldeste).

Jeg troede vi havde opfundet den dybe tallerken. Men så snakkede jeg med en skrupdejlig kollega som fortalte, at hjemme hos ham, der gjorde de en variation. Nå? Jo, de sad hele familien rundt om bordet omkring nytår (valgfrit tidspunkt), og så fortalte de, een efter een, hvad de troede der kom til at ske for dem selv (og lidt de andre) i det kommende år, sagde han.

Jeg reagerede med stilhed, og åben mund og polypper, mens billeder og ord røg igennem mit hoved som en haglstorm.

Efter at jeg har sundet mig, så har jeg gået rundt og snakket med mig selv (okay, og lidt andre også - hvad h-jærwtet er fuldt af løber min mund altså totalt meget over med) om, hvad jeg SER ske for mig i 2008. Det er et godt og sjovt og dybt stykke arbejde at gøre.

Men jeg fik alligevel en lille sten i skoen til eftertanke, for jeg blev opmærksom på, at hver gang jeg så mig selv i en succes-situation, så tænkte jeg "nejnej det vil/kan/tør jeg ikke" og så 100-tusind grunde til, at det ville gå galt og hvad der var af ricisi. Chok, ikk. Hvad fanden er det for noget selvdestruktivt pladder. Men det var altså inden i mig.

Det er dét, de kalder "at være bange for succes". Hvordan opstår det? Jeg ved at jeg ikke var det, da jeg var 14, 15, 16 og 17. Måske heller ikke 18. Men jeg var det i hvert fald, da jeg blev 19. Og så blev det værre. Indtil midt/sidst i tyverne hvor jeg hverken havde evnen eller lysten og alt var sort. Så var der igen lidt lyst. Men stadig selv-spænden-ben i evnen. Og så blev det lidt bedre. Og nu skal det bare væk. M'kay?

Ved I hvad - jeg ser at i 2008 at jeg starter eget firma.
HVAD!? Jamen hvad skal du da lave i den bix, Suzy!? skriger I alle bekymret. Jeg ved det ikk!! Ha-HAAAAH jeg skal bare prøve! Det kommer mand, la vær med at være så bekymret! Jeg kan ikke forklare hvorfor, jeg kan bare fornemme at jeg skal ha' et firma.

Jeg ser også at jeg får skrevet speciale.
I snapper efter vejret og river jer i håret: Kender hendes hovmod og jubeloptimisme ingen grænser!? Igen ler jeg bekymringen lige op i skærmen: Jep! Det skal nok lykkes. Jeg ved at jeg kan arbejde hårdt, og jeg ved at jeg ikke er helt tabt bag en vogn. Jeg skal bare undlade at tro, at jeg skal være færdig, før jeg er begyndt. Ufatteligt dårlig vane.

Det er jo Det Glade Vanvid, siger I. Ja, men det er dét ved Det Glade Vanvid at der er et GLAD i det, no? Og lidt vanvid.. ork, det har man da til alle tider kunne klare.

Det er først når man har fundet sig selv og tændt lyset, at andre også kan finde een. Kan det virkelig være? At man gerne må være her? Bare som den man er?

Hvad med dig - ser du noget ske for dig i 2008? Jeg er nysgerrig og interesseret.

Suzy Q
- nu med voksen og phölzom og Det Glade Vanvid (okay, stryg voksen, who are we kiddin').

7 kommentarer:

Carina sagde ...

Jeg står her og hepper; GO Suzy GO Suzy

Sådan skal det være, self klarer du både nyt firma og speciale i 2008.

Forresten en vildt god ide med at fortælle hinanden hvad man ønsker for året.

Angelika sagde ...

Hvad enten du tror, du kan eller ikke tror, du kan, så har du ret.

Det er faktisk ikke helt så tosset.

styx sagde ...

Foreslår du sådan blog-runDe, hvor vi på skift fortæller om vores mål og forventninger til 2008?
Sjov tanke. Hvem er næste (når det nu ikke er mig)?

Suzy Q sagde ...

carina: Taaaaak :) der kommer tidspunkter hvor jeg får brug for den hepning.

angelika: Tak :) og nemlig.

styx: Du ER meme-kongen! men det var nu mere bare sådan en kommentar-felts-ting jeg tænkte på.
Kom så styx, du kan godt ;o)

Uden Relevans sagde ...

Fred på jord

på det personlige plan: Jeg ender i total lykke med et stk. trunte

Jane sagde ...

Jeg ser: bliver gravid igen, måske endda før jeg overhovedet er tilbage fra barsel. Mon ikke min chef vil vurdere det som vanvid?? Det vil jeg selv, men det er også rigtig rigtig meget GLAD. Selvom førstefødte vidunder kun er 5 mdr. kan man så få for meget af godt...også selvom det er lidt crazy og arbejdstabu.

Suzy Q sagde ...

moffe - så skal du nok lige kigge ind til Flippa http://ffflippa.blogspot.com/ og se hendes nytårsforsæt....

Jane: Jeg synes det hænger TOTALT meget sammen at blive gravid førend barslen er slut. Man gider jo bedst sez når man er afslappet og DET kan være svært, hvis man først når tilbage på arbejde.. ;o)