17 juli 2007

Suzy siger: Jeg var på Sicilien - 2 og slut

Nåmen, som jeg skrev sidst: jeg var ankommet til bryllup på pragtfulde Sicilien torsdag, havde set brudeparrets lejlighed, spist ude, sovet, vågnet med migræne fredag, blevet placeret under en palme nede ved vandet i Palermo, havde spist is (nam-nam), og havde været ude til aftenen-før-brylluppet-middag, her i øvrigt.

Så blev det lørdag morgen - day of the wedding. Jeg havde sovet godt, vågnede og havde det fint. Gik ned til morgenmad (aka djævle-skud af kaffe m. mælk + totalt underlødig men ualmindeligt lækker appelsincroissant), tog det lille skrud på, lagde makeup'en og skulle lige tørre mit hår.

Og så kom den - migrænen. Igen. Denne gang som lyn fra klar himmel og kun i højre side af hovedet (og i benene i øvrigt - helt stive som skibsplanker, hele dagen). En rask beslutning: Masser af piller. Nu. Og så sendte jeg ellers 1000 bønner til vejrs, mens jeg iført store solbriller trippede snublende og skvattende ned mod kirken, i mine fine kobbersko, og hængende på Sukkermåsens arm. Det aftog i løbet af dagen. Men nu til det vigtige:

Vielsen var helt fantastisk. Ikke katolsk, men stadig meget sydlandsk. Da bruden kom ind i kirken var der øredøvende bifald. Lykken og glæden stod ud af hele begivenheden. De blev gift, de skrev under på dokumenterne lige dér i kirken (klapsalver og piften igen) og vidnerne ligeså, og en Italiensk onkel, en Italiensk nevø og Danske mig, var oppe og læse op fra teksterne - noget fra Matthæusevangeliet. Ingen salmer og den slags. Men præsten holdt en lang tale om "AMORE!" - han var helt nede i knæ og med fingerspidserne karakteristisk italiensk gestikulerende mod himlen, når han sagde "AMORE". Pragtfuldt.

Så drog de af sted

... og det samme gjorde vi gæster i en dertil indrettet bus mod det sted i bjergene, hvor festen skulle holdes. Det tog 1,5 time, men det gjorde ikke noget, for udsigten var udsøgt


Så nåede vi frem til Villa Sant'andrea. Gå ind i deres galleri og kig på the secular /multi century oak tree. Det første syn der mødte os da vi trådte ud ad bussen var 100% = forsiden på deres hjemmeside. Tjenere kom os i møde og bad om vore navne, hvorefter de kunne informere os om, hvilket bord vi skulle sidde ved. Mig og Sukkermåsen var cherrytomater og skulle sidde ved Pomodorino-bordet :D

Det er vanskeligt at gengive bryllups-frokosten (kl. 14-18ish) så vidunderligt som den var. Men her er lidt stemning:

Vi sad 200 mennesker under skyggen fra ét egetræ og spiste en 10-12 retter mad:

Det var så smukt og der var tænkt på alt.
Her er udsigten fra mit bord, taget et tilfældigt, åndeløst øjeblik:

De danske traditioner med at banke i porcelænet og få brudeparret til at kysse, samt ikke mindst: den med at kysse på brudeparret når chancen byder sig, lærte italienerne lynhurtigt: De hamrede løs på tallerkener, glas, kopper og vaser - alle chikaderne måtte se sig overdøvet.
Og de skulle kun have én øveomgang til dét, med at kysse bruden og gommen. Da de første gang havde set hvordan det foregik (det var bruden der blev kysset) SÅ var de klar til næste gang. Så da gommen sad alene i et ubevogtet øjeblik, stillede ALLE sig op i kø. I særdeleshed de ældre onkler, der elskede at lave fis. Gommen fik dobbelt-op på kys og alle hylede af grin.

De skar kagen ud
.. stor nok til 200 personer.
Og efter mange flere oplevelser, som jeg ikke kan rumme at fortælle om, kørte vi tilbage til Palermo da kl. var omkring 18.30-ish. Air-con'en i bussen var røget sig en tur, så det blev en svedig oplevelse. Derfor måtte vi lige tilbage på værelserne og have en dusch og en omklæder, inden vi skulle til ..... efterfest! Mest arrangeret for de besøgende danskeres skyld, fordi bruden havde lært (af utallige fremmedartede danske brylluper) at danskerne gerne vil feste så mange timer som muligt.

Af sted igen!


Stedet det blev holdt på var superfedt. Mange bygninger i Palermo er stadig ruiner efter krigen - og her var tale om, at man gik ind, som i enhver anden bygning, og så, når man gik op på 1.-salen hvor loungen var - så manglede taget!


Ja. Lounge i den fri (varme) luft - mand, hvor var det fedt. Vi rygere røg med god samvittighed. Gommen forklarede at det var et meget cool sted, der faktisk havde været på populært, at naboerne rundt omkring havde klaget over støjen. Så de to guitar-spillende gutter der sad på miniscenen modtog kun meget nødigt vores larmende bifald. Til sidst fik vi at vide, at vi måtte styre vores begejstring og antage en passende tilbagelænet lounge-attitude.

Så jeg gik i baren - dér var Herren!

... via et billede af David LaChapelle

Stedet lukkede til midnat, og vi blev smidt ud af politiet ved halv-et-tiden. (Helt udramatisk, men den er god nok. De bærer jo skarpladte våben, mand!) Så selvom Sukkermåsen var blevet væææældigt blond på det tidspunkt *host* så fik jeg altså trumfet igennem at vi gik hjem til hotellet - dog ikke uden en afstikker, for at hente en pizza.

På vej hjem var jeg åndsnærværende nok til misundeligt at bemærke En Tæt Parkering
.. tættere bliver det nok ikke.

Mand for en lang dag.

Om søndagen var vi eddertrætte. Men vi fik da slæbt os op for at se den store opera, der for nylig er blevet restaureret, efter at have ligget hen som en ruin i mange år. For filan, hvor har de gjort det godt:
Her er trappen hvorpå Michael Corleone døde. Det vidste jeg så ikke. Jeg har kun set 1'eren. Nu behøver jeg ikke at se 2'eren og 3'eren


Her er en af løverne der holder vagt oppe foran:

Og her er mit eget handyr, der står øverst på trappen og synes, at livet er aldeles udmærket

Jeg måtte hurtigt ned og have "Un gelatto, per fervorre. Grazie!"
Med chokolade og mandel. MANDEL!!

Om aftenen var vi på bar igen - alle de "unge" danskere. Den fik en ordentlig een over nakken igen, og så var det hjem at sove på hotellet for sidste gang. Næste morgen var det arrivedachi Palermo i en takskaduha

Farvel, Palermo på Sicilien. Vi kommer helt sikkert igen!

I Kastrup havde nogen glemt en stor grøn gave, der lå og kørte ensomt rundt på bagage-båndet.
Hvem glemmer så stor en gave??

Suzy Q
- og så har jeg kun fortalt halvdelen

3 kommentarer:

Sifka sagde ...

Skøn fortælling. Det må virkelig ha' været en oplevelse!

Anonym sagde ...

Jeg vil osse til Sicilien!

Suzy Q sagde ...

sifka: Tak - det var 4 dage der føltes som 10, fordi de var så mættende :)

ano: de har også sandstrande og varmt badevand.