09 juli 2007

Suzy siger: Jeg var på Sicilien - 1

... til et bryllup mellem en god dansk gom, og en gudesmuk Siciliansk kvinde - der begge inviterede mig og Sukkermåsen til at komme og dele dagene med dem - hvor heldig er JEG!? fra torsdag til mandag morgen hev vi stikket ud, pakkede vores flashiste outfits og sagde arrivedachi.

Vi stod herretidligt op i torsdags og tog fra Kastrup til Rom, og derfra videre til Sicilien. Velankommet til hotellet ringede vi gommen op, som sagde: "Kom ned til os i lejligheden, alle gutterne er her, vi gi'r en drink og så går vi ud og spiser".

En bruser og en omklæder senere satte Sukkermåsen det lange ben foran ud ad Via Roma, så jeg på mine korte ditto måtte trippe dødhurtigt af sted lige bag ved. Der var en 30 grader og på vejen tog jeg lige det her:

Er do vimmer hvor er der pænt i Palermo.

Efter at gommen havde siddet og sagt "hvor er det syret at have alle jer danskere her" ca 30 gange, gik vi lige ud og spiste på et sted der så sådan ud:

..lige ved siden af det nuværende universitet og tidligere Inkvisitations-bygning, og der var katakomber lige nedenunder, med rækker af balsamerede læger og præster og hvad ved jeg. Og jeg sad og kneb mig i armen, inden jeg faldt i søvn på min hotelpude. Der var så varmt, og folk var så søde, at man troede at det hele var løgn.

Om fredagen ville min krop have migræne og det var jeg svært ærgerlig over. Men jeg ville vinde kampen og efter tilpas medicinering og en lille hviler kom jeg vaklende på stikkerne og bevægede mig igennem byen, efter en opringning fra alle Rødderne der sagde: "Vi sidder nede ved vandet i parken og gasser den". Det er altså ikke noget Suzy går glip af, uanset hvad.

Nede i parken hang alle ud og fortalte røverhistorier og gommen svælgede i vennernes selskab, mens bruden havde mobilen klæbet til øret for at lave de sidste aftaler inden Den Store Dag.

Mig satte de ind i skyggen under en palme [sic] hvor jeg sad bag mine giga solbriller
og spillede italiensk latina:

og selv om jeg smiler kan jeg godt fortælle jer, at jeg var uvenner med den !"#€%&/ migræne.
Bemærk alle vennerne hvis flydende adfærd afspejles i brillerne.

Der er noget I skal vide om Sicilien og det er ikke mig der har fundet på det:

  1. Der findes ingen faste aftaler. Alt klares ad hoc på mobiler. Ti minutter i dansk tid svarer til halvanden time i Siciliansk tid. Det er afprøvet og den er god nok.
  2. Kaffe med mælk og en chokoladekiks er national morgenmad.. ved omkring 9-10-tiden.
  3. Frokost består af mindst 3 retter (og mindst én pasta) og falder ved 13-14-tiden (se punkt 1) og efterfølges af en lur på et par timer.
  4. Aftensmad.. kan du sige "natmad"; det er ved 22-tiden og igen mindst 3 retter, hvoraf den ene er pasta. Man kan stadig høre danskernes tarme hyle mod månen.
  5. Så hygger man sig til ved en 24-01-tiden. Ja, også på hverdage.

Og nu gi'r deres døgncyklus pludselig mening, for man kan sgutte æde noget når man vågner - man vil bare ha kaffe. Senere vil man ha stor frokost og så en lur. Så er man effektiv et par timer, og så klær man om til middag, møder vennerne og spiser herre-sent, med efterhygge. Så vil man bare ha lidt kaffe dér om morgenen. Og sådan blir det ved. De har fat i den lange ende på Sicilien.

Her er i øvrigt udsigten fra den frodige græs-promenade nede ved havet i Palermo:
Nåmen ovenstående nøje afstemte døgnrytme fulgte vi også fredag, så efter græs-flydning vandrede vi tilbage gennem byen og så en kirke uden tag. Nogle munke byggede den før 16hundrede-tallet, men fik den solgt til militæret, der skulle bruge den til forsvars-ting.

Nu blir den brugt til koncerter - endelig noget fornuftigt.
Stemningen derinde var så andægtig og fredfyldt, at ingen af os kunne tale, mens vi gik rundt med nakkerne lagt tilbage og åben mund og polypper:


Det var altså guds intention med den bygning, at træerne skulle vokse ind i himmelen.

Efter en bruser og en omklæder mødtes hele dansker-klanen, venner og familie og det hele på dette her sted:

Er det ikke vildt? Jeg tog lige billedet med min telefon og der er ikke pillet ved noget som helst, andet end at jeg har anonymiseret de uskyldige medvirkende.

Det var SÅ hyggelig en aften (selv om jeg stadig hang lidt med hovedet) at det var lige ved at gå galt for dansker-kolonien. Det var aftenen før bryllupet, men MAND hvor var det sjovt.. godt hjulpet på vej, af dét man selvfølgelig drikker på Sicilien:
.. men det lykkedes at komme hjem i ordentlig tid og som lovet, svoret på vores liv, overfor bruden, fik Sukkermåsen og jeg gommen med væk fra selskabet (hun kender bare danskere og deres feste-vaner) og vi fulgte ham helt hen til hans hoveddør, så der var ingen slinger i valsen.

Så hjem og sove inden lørdagen ventede med vielesen, festen og efter-festen, samt søndagens sweet 'n mellow hængen ud og adskillige cocktails.

Men dén får I en anden dag

Suzy Q
- un gelatto per favore. Con fragole e chocciolata :) Una cupa grande? SI! Grazie!

6 kommentarer:

Sifka sagde ...

Surt med migræne, men ellers lyder det da til at det har været festligt.

Glæder mig til næste afsnit:) og velkommen hjem.

Regitze sagde ...

wauw! jeg er helt sådan - hvorfor fanø har vi bosat os nord for Rom? hvor er du heldig. og du ser for lækker ud trods forpustet og uretfærdig migræne.
mer!
og velkommen hjem.

Maria sagde ...

Grib - ifald du lyster !

http://fragmenterafliv.blogspot.com/

A sagde ...

Hej igen!

Er selv lige hjemvendt fra ROM, hvor jeg var med min kæreste i 5 dage - dejlig by, men jeg kan dog ikke forstå HVORFOR de død og pine aldrig bruger krydderier eller i det mindste hvidløg? Var ca. på 387 forskellige steder og maden var virkelig ikke noget at råbe huraa for. Skal ikke have pizza eller pasta foreløbigt.

Det lyder ellers som en dejlig tur I havde. Jeg kan ikke vænne mig til kuldegraderne igen efter 32 graders intens varme - uf.

Angelika

Søren sagde ...

en is med fraggler og chokolade...mmmm

Acq sagde ...

Åhh jeg er bagud men for pokkr det lød skønt. Uden for dit hoved, altså.