25 juni 2007

Suzy siger: Mac-o-rama

Da jeg i februar solgte gamle-Suki fik jeg en lille stak tusser i hånden, som jeg gemte væk i en kuvert sammen med et løfte til mig selv om, at når jeg havde været til eksamen her i for-sommeren, så måtte jeg købe en ny computer.

Autistiske læsere husker måske hvordan min ellers meget højt-elskede iBook har givet mig problemer når den skulle leve op til nutiden mangesidede krav til en personlig computer, (såsom fx. at kunne starte op som ekstern harddisc på en anden maskine), uden at gå totalt i reparationsindleverings-koma. Plus, den havde for lidt RAM til at køre 10.4, så jeg var stadig på 10.2.8. Hvilket betød at jeg ikke kunne opdatere min iTunes. Hvilket betød at jeg ikke kunne shoppe musik. Hvilket er måske er meget godt for koncentrationen i en eksamenssituation, men LIGE bagefter er komplet latterligt.

Af sted til Humac på Vesterbrogade, kort efter hjemme igen med en funklende ny, hvid MacBook under armen - med 2 freakin' GB RAM. Jeg er gået fra en tunet knallert til et brint-drevent hovercraft. Og jeg mener ikke sådan et, men derimod SÅDAN et :)

Sidespring: Blev i øvrigt ekspederet af et af de der nymodens unge mennesker, der har arme og ben så lange som edderkopper? Hvad sker der helt ærligt med menneskeheden? Har vi bare tænkt os at efterlade torsoen og flytte organerne ud i vores efterhånden kilometer lange ekstremiteter?
Og så var han, upåagtet hans ubetingede kompetence og venlighed, også bare en af dem, der taler med ultra-dæmpet stemme hele tiden. Også selv om man flere gange høfligt og smilende læner sig ind over disken og siger "undskyld, jeg kan ikke rigtigt høre hvad du siger"; det får ham ikke til at hæve stemmen, men blot til at rødme og fyre det hele af igen og lige så kompelt uforståeligt som første gang. Findes der virkelig mennesker der ER så generte? Eller driller de bare? Jeg forstår ingenting.

Nå, men hjemkommet siger vores overnattende gæster fra Sicilien, "Ih, når du skal overføre tingene fra den gamle Mac til den nye, så er det bare SÅ nemt, for der er sådan en guide der overfører alt via et firewire-kabel - Vupti!"

Jaja. I læsere ved lige så godt som jeg, at Gud holder øje med mig, og at det SLET ikke skal gå så let når jeg er involveret. Nejnej, det ville da slet ikke opretholde den stejle læringskurve. Der er INGEN "Vuptier" i mit liv. Bortset fra sådan nogle, hvor man lander med kofangeren i et træ, ing?

Så hvad sker der: Godvilligt - ja vel nærmest naivt kan man vel sige - går jeg i gang med den foreskrevne måde: Den nye MacBook tændt, firewire-kabel stukket ind i gamle iBook, starter iBook op og holder T nede, så den bliver en ekstern disc på den nye Mac's skrivebord. Liiiidt nervøs, fordi min gamle iBook jo som bekendt fik uhelbredelig kernel panic af præcis den operation sidst. Men jeg tænker "ahrmen den var jo på værksted sidst hvor den blev lavet - så nu kan den jo godt".

Hold kæft hvor er jeg dum. Nåmen MacBook'en siger så grundlæggende: "Nu står jeg lige og henter det hele, okay?" og det tror jeg jo på, så mig og Sukkermåsen ser et optaget afsnit af "LOST" imens. (Namme-nam, i øvrigt).


(Billede taget i fuld gadget-iver-psykose, mens alt stadig var sjovt og godt.)


Bagefter tjekker jeg de to Macs og resultatet er: MacBook har fået hentet de programmer den manglede fra den gamle iBook. So far, so good. Men.. *dyb indånding* den har ikke hentet mails, adresser, filer, dokumenter, musik, billeder, indstillinger, printerdrivere, bookmarks osv osv altså, basalt set ALT dét, der er noget værd og som man gerne vil have overført og i samme orden som det lå.

Da jeg begynder at rode og rave efter filerne manuelt (altså fra den nye computer og ind i den gamle) opdager jeg, at noget er galt. Jeg disconnecter hele set-up'et præcis som man skal - og genstarter min gamle iBook - HVOR ALLE MINE TING STADIG LIGGER.

Men den vil ikke starte. Kernel Panic. Den kan ikke starte - der er sket præcis det samme som sidst. Den kan ikke finde sin egen harddisc og giver mig bare sådan en fejl-forside der ligner en fejlmeddelelse fra 1993. Jeg blev så gal, at jeg kom til at tude.

Nå.. en lang aften fulgte. Fx. havde den overført alle spillelisterne i min iTunes - den havde bare ikke taget sangene med over. Dem flyttede jeg så manuelt og gik derefter ind i iTunes og lavede en "importer"-ting. Hvorefter den importerede alle sangene, men beholdt alle de tomme henvisninger, hvilket jo så betyder, at der lå to af alting. Bare enormt upraktisk, at dét der lå i spillelisten, var det tomme. Så jeg var nødt til at slette alle spillelister og lave dem forfra.

Tog cirka 3 timer at finde og overføre min ind- og udbakke i mailprogrammet. For jeg kan jo ikke åbne den gamle computer og SE hvor tingenen ligger; jeg er nødt til at gå ad bagvejen og via firewire og rode rundt i filsystemet via den nye Mac. Christ.

Nå. Men nu er jeg så dér, hvor jeg skal skabe hele min adressebog fra bunden af - igen. Og min iTunes er to-taaaalt messed up. Men så er det heller ikke værre. Bortset fra, at min iBook er TOT igen, og jeg havde endda tænkt mig at forære den væk til et trængende barn, eller noget.

(Okay, vi ved jo godt at den skulle over i mit mac'useum, sammen med SE'en, EFTER at den havde udtjent sin værnepligt som jukebox i stedet for Sukkermåsens store, sorte, firkantede og uoverskuelige musik-anlægs-system).

Og så skal jeg liiiige vænne mig til den nye.. begejstringen er ikke heeelt udelt... tasterne er mærkelige. Den gør mærkelige ting. Filsystemet fremvises på en mærkelig måde. Ufff! Nye ting. Man skal lige ha' lidt tid, ikk? Bare en fjumrer lidt med musen kommer de dersens Widgets farende og viser mig temperaturen i København i Fahrenheit - jeg er ikke helt sikker på hvad jeg skal med det.

Suzy Q
- Er der en MacDoctor derude, så jeg ikke skal ind til Humac med min iBook? For vi ved jo allesammen godt, at jeg ikke kan lade det ligge. Vi ved jo allesammen godt, at jeg bliver VED, indtil den virker igen, også selv om jeg har fået en ny. *Suk*.

3 kommentarer:

Uden Relevans sagde ...

Det her er Guds måde at fortælle dig på at Macs stinker.

Tillykke med den lille ny.

Suzy-Hang-Around sagde ...

Syng med mig: There's no trouble like computer trouble ...

*store bølger medfølelse duver nytteløst din vej*

Suzy Q sagde ...

Morfar: Vask din mund med sæbe!

SHA: Tak.. :)