12 maj 2007

Suzy siger: tøjskyld = straf til dankortet

Det har været en helt komatøs og rodet uge.

Mandag aften var jeg på arbejde og havde den distinkte følelse af pjæk, fordi jeg ikke skulle andet end at arbejde (jvf. overstået eksamensopgave).

Tirsdag havde jeg fri og tænkte skyldbetynget og plaget på, at jeg snart skal, SKAL, SKAL! gå ud og købe noget tøj, fordi min tøj-aversion endnu engang har resulteret i, at min garderobe ligner noget jeg har hentet i en container. Plus, alle de ting jeg køber er så billige, at de efter 6 mdrs hyppig (hyppig!) maskinvask har mistet al pasform, hvis de da havde nogen til at begynde med. Så det er altså tid til at fylde lageret op, og det piner mig ad h til, for jeg gider ikke.

Men så blev jeg mild ved mig selv: "Hvorfor i alverden skulle jeg dog ødelægge min dejlige fridag med at gøre noget, som jeg hader?" tænkte jeg zen-venligt. Men selvom jeg havde en ubændig trang til at lade min selvmedlidenhed gå ud over mit kreditkort, så var jeg dog også plaget af en post-aftenvagt-træthed, der gjorde, at der ikke kunne blive tale om noget mondænt (som om!) endsige noget kompliceret (såsom Fields) hvilket straks ville sammenbrænde min komahjerne. Erkendelse er en god ting.

Svaret var: Kvickly. Samtidig også den perfekte modvægt til en 14 dages lang akademisk sprint. Post-moderne indeed. Tilpas uforpligtende og dog velassorteret. Afslappet påklædning påkrævet og tonsvis af parkeringspladser til store-Suki.

(Cyklen, siger I? Hvaffornen cykel? *dukker nakken*
Ahhhr hold op, når Suzy straffer visadankortet, så går det altså alvorligt til, og man kan sgutte ha' 3 indkøbsposer på styret, vel?)


Forstå mig nu ret: Jeg tog jo ikke derned for at købe ind - vi manglede ingenting på dén måde. Jeg tog derned for at dyrke Kvickly i dets reneste form og pureste værdier. Jeg valgte at indtræde i fortællingen om de velbjergede og ubekymrede velfærds-danskere, med diesel uden partikelfilter og gule pla'er, spir til rådighed, men kun ganske lidt tid. Derfor skal alt være samlet bekvemt på eet sted, eet supermarked der kan opfylde alle vores kunstige forbrugsbehov. Slå hjernen fra, forget about all my troubles, livet ulidelige lethed.

Jeg gjorde det virkelig godt: Jeg brugte tid i tøjsektionen og kiggede også på sko*, jeg rørte ved alle dvd'erne, jeg stak en finger i kinden og stod og overvejede om vi havde brug for viskestykker?, jeg gennemgik kølediskene med en tættekam for at finde interessant pålæg (mislykkedes), jeg dvælede ved øko-sektionen og selvom jeg stod og fedtede med de kulørte og næsten-for-godt-til-at-være-sandt økologiske vingummibamser i 100 år, så trådte viljestyrken igennem og jeg købte ikke nogen. (Ingen sukker til tykke).

Nåmen det hele resulterede i 2 sæt sengetøj (tiltrængt) og et par t-shirts (tiltrængt) købt på øjemål, og mad (ingenlunde tiltrængt) og en ny bademåtte til mit emalje-afskallende badekar (for sjov). 2 timers flåen ned fra hylderne, og dankortet var hvæsset og slebet kniv-skarpt og jeg var helt høj ved fornemmelsen af være ude blandt mennesker og se hvad de dog har fundet på at putte på hylderne, siden jeg forskansede mig med min efteruddannelse i september sidste år.

Hele raid'et var en udmærket overspringshandling, for dynamikken er nu i sving: Nu skal min skyldfølelse over mit forkælede og meningsløse forbrug sætte skub i det næste akademiske hækkeløb: mundtlig eksamen sidst i juni, hvortil jeg skal læse som en gal. Lige nu er jeg i det skyldbetonede limboland mellem total arbejdsom højpandethed, og campinghabitten som mental tilstand. Det er ikke helt overstået endnu.

Og lad mig dog HER lufte en tanke jeg længe har haft: I dette høj-individualiserede samfund, hvor alle skal have alt på DERES måde, med specialslebne glas fra optikeren, unikke møbler og individtilpassede dit og dat - hvorfor, HVORFOR laver tøjproducenterne så ikke en internetskrædder-side, hvor man kan indtaste sine data og få syet stangtøj efter mål - HVA!?

Opfind det så.

Suzy Q
- så slipper jeg for at udkanalisere min tøjdesperation i boligtekstiler. Helt ærligt.

5 kommentarer:

Carina sagde ...

Jamen jeg har fundet stedet!
Mine sidste fire bluser og tre kjoler er købt i england over nettet og de har passet perfekt. Men det er ikke helt indtast dine mål og så syr vi det, det er bare med flere muligheder rent bule og former mæssigt.
Det er fra bravissimo.com og det er til kvinder med størrer barm end de fleste, så hvis du ikke bruger D skål eller derover så er du desværre udelukke fra det selskab.

susling sagde ...

Altså en gang H&M på online-måden synes jeg da også er guds gave til sådan nogle som os. Jeg har da fået mig et par favoritter - men selvfølgelig indrømmet: Det holder ikke så længe som jeg gerne vil, men klikke, taste, klik...og erstatning bliver afleveret af Post DK...

De kærligste hilsner fra en anden tøj-desperado (der også bare hader alt det her overshopping på marc jacobs-måden - kan ikke finde ud af det :-( )

Naja sagde ...

HM Rowells er, som Susling siger aldeles fremragende.

Hader, hader virkeligt tøjshopping, og køber af samme grund ALT det basale på nettet.

Suzy Q sagde ...

carina: æh kan jeg svare på det, uden at afsløre min bryststørrelse?? :) Jeg tjekker siden ud :) tak Carina, det lyder godt!

susling & naja: Det er helt sikkert en mulighed. Men årsagen BAG shoppeaversionen er jo, at jeg ikke kan PASSE stangtøjets standardstørrelser. Så jeg SKAL altså have noget "tast målene ind"-agtigt. :)

Uden Relevans sagde ...

Jeg er holdt op med at købe tøj, jeg får alligevel aldrig gået med al det kluns.