22 april 2007

Suzy siger: Vær folk der går forbi

Nå, så så jeg den der Stigmata (igen) i fredags i flimmeren. Når man ser en film igen er det jo fordi man synes at den har et eller andet (og jeg mener ikke kun fordi Gabriel Byrne render rundt i en præstekjole, den frækkert). Coveret sender sådan nogle splatter-signaler, der egentlig er helt forkerte, for i virkeligheden går den film ud på nogle meget smukke billeder og en lille diskussion af kristendom, sådan tro vs. institution-agtigt.

Den slags er lige op i min alley. Og da der henvises en del til Thomas Evangeliet, og da jeg sæføli har det stående på Guds-hylden (jvf. min kontinuerlige research udi hvad meningen egentlig ER), rev jeg den ned og begyndte at bladre.

Nøj ham Jesus har sagt nogle syrede ting! Jeg læste en del op for Sukkermåsen og vel syntes vi at det meste var vældig dybt og noget man kunne lære noget af.. Men der var også noget, hvor jeg bagefter var nødt til at tilføje: "..... sagde Jesus .. efter at have røget 10 bong-hoveder..." F.eks. nummer 105. Og 7'eren er heller ikke dårlig.

Desuden har jeg totalt deja-entendu med nogle af de ting Jesus siger i Thomas Evangeliet. F.eks. er jeg ret overbevist om, at den tidligere ejer af mit nuværende hus må have sagt nr. 71. Og det har jeg så fornøjelsen af nu.

Mange af tingene beviser også pointer som jeg tidligere har forsøgt at gøre rede for. F.eks. er nr. 36 et direkte bevis for, at mode ER ugudeligt.

Men unter alle omständichkeiten: Da min ven J kom på besøg i fredags lå bogen stadig på bordet, og han kiggede i den, og vi blev enige om, at nr. 42 var mystisk. Hvad betyder det?
I den oversættelse jeg linker til i denne post hedder den: "Jesus sagde: Bliv vandringsmand". Men det er jo altså oversat fra Koptisk, og i Søren Giversens oversættelse, (og det er ham der er gjort arbejdet i den bog jeg har derhjemme) står der: "Jesus sagde: Vær folk der går forbi".

"Vær folk der går forbi" - der er altså langt til "Bliv vandringsmand". Nå, men da J og jeg sad og undrede os over, hvad det mon betød, sagde jeg altså også: "Jeg er svært skeptisk overfor de der oversættelser. Man ved jo hvor mange nuancer der er i sprog - og så Koptisk. Man kan lissom ikke rigtigt tjekke, vel?" Så J blev enig med sig selv om, at lige så snart jeg er færdig med den dér kommunikations-uddannelse jeg er igang med, så skal jeg studere koptisk og aramæisk. Lige efter at jeg har nappet nogle år med jura også. Jeez.. der er så meget man gerne vil lære.

Men jeg filosoferede over "Vær folk der går forbi" og blev enig med mig selv om, at det er vi altså i forvejen. Jeg mener: Med det antal af mennesker, der samlet set dør og bliver kremeret eller begravet og bliver til støv her på jorden hver dag, set i forhold til, hvor mange mennesker der hver dag ankommer, fordi de bliver født her på jorden...

... Så er det altså lidt som om der er decideret gennemtræk på denne her planet.

Suzy Q
-Er der nogen der gider lukke vinduet?

9 kommentarer:

Lars sagde ...

Appropos nr. 71...

Den gode Ruth og Faderhuset har da vist gjort godt brug af de alternative kilder.....Hm....?

Lars sagde ...

P.S. Er godt nok glad for at ham Jesus ikke er ansat inde på Galle & Jessen, for at skrive kloge ord på Gajol pakkerne.

Suzy Q sagde ...

ja så ku man få lidt at tænke over :D

Regitze sagde ...

mit hovede har lige slået en knude.
ligesom når HenrietteB og Klaus Johansen jonglerer med Hotel New Hamshire's 'man skal gå forbi alle de åbne vinduer'.

i min drønspirituelle fortid talte de hellige om, at folk gik _over_, når de forlod denne verden.
folk der går forbi, altså ikke stagnerer, uanset de går over, er en fascinerende tanke.

vi må skifte frisure, Suzy Q. gøre noget. gå forbi.

vi kunne også gå forbi ved at stoppe op og stå helt stille lidt. for engangs skyld:)

tænkte jeg. jeg véd, du får mig til at knudre i hovedet på den ene eller anden måde. og at du lige får sendt den tanke om det og til dem, der betyder noget.

Suzy Q sagde ...

regitze: jeg er enig med _over_ og nu er jeg helt lettet over, at jeg lige har skiftet frisure (okay, lidt, men en start).
Tak :)

Dana Watsham sagde ...

Ærk ... 'folk der går forbi' får mig til at tænke på 'folk der er ligeglade'. Jeg vil pokkerme hellere være 'folk der gør en forskel'. Det virker lissom mere elsk-din-næste-spirituelt på mig end 'at gå forbi'?

Kenneth sagde ...

"Vær folk der går forbi" ... gad vide om det er en variation over ordsproget med, at man er nødt til, at gå en mil i en anden persons sko for, at kunne forstå dem? Det ville jo umiddelbart passe fint med resten af tankeværket, at man er nødt til at sætte sig ind i andre mennesker for at kunne forstå dem - at gå ind i sin tid for at være en del af den måske endda?

Ham tømrersønnen har tydeligvis været på Mister Miyagis udvidede zen kursus :)

Lizelotte sagde ...

Jeg elsker Hotel New Hampshire ... og kan godt huske citatet, som stammer fra den suicidale søster - ender hun ikke med at hoppe ud af et af de vinduer, hun burde gå forbi?

Suzy Q sagde ...

lizelotte: jo, Lily. Hun mener at hun er for lille til denne her verden.
Åh jeg elsker den bog.