23 marts 2007

Suzy siger: Appelsinfri? Nej tak.

Hædr, overskriften er bare en vits.

Nåmen - appelsiner: dem vænner jeg mig aldrig rigtigt til. Forstået på den måde, at jeg altid tænker "nej-tak", men når jeg så tager mig sammen og spiser een, så går det op for mig hvor fantastisk de smager og jeg tænker "hvorfor gør jeg ikke det her noget oftere?". Men næste gang jeg ser en tænker jeg "nej-tak" igen.

Vi abonnerer på det dér Årstiderne, og vi får en kasse med frugt og grøntsager hver torsdag. Og de har de med - sikkert i en god mening! - at putte æbler og appelsiner i, hver gang. Manden muncher jævnligt på æblerne, men jeg er mere (i frugtsmag såvel som i form : / ) et pære-menneske. Det betyder selvfølgelig at køleskabets grøntsags-skuffe nu bugner af appelsiner.

What to do? I ved godt at når man nærmer sig et problem eller en fjende, så prøver man fra flere forskellige kanter, indtil man finder den helt rigtige tilgang.

Her for et par uger siden så jeg INGEN anden løsning, end at presse nogen af dem. Er do vimmer mand, hvor er det bare nogen gode økologiske appelsiner! Når man presser en normal appelsin, så giver den nødtvungent 5 sure små dråber fra sig, men dem her... Whew! Det væltede ud med saft og det var sødt og orange og friskt og alt muligt - at jeg igen stod og tænkte: "hvorfor gør jeg ikke det her noget oftere?"

Nåmen det er så fordi jeg ikke rigtigt er til juice og saft og den slags. Jeg er overbevist om, at man har bedst af at spise HELE frugten, og ikke kun suge sukkeret ud af den.

Men så fandt jeg en anden, og meget hyklerisk, løsning: Jeg så ingen anden udvej end at bage en Appelsin-Kage:

Pisk 3 æg med noget sukker, så du får en luftig æggesnaps.
Smelt 100(-ish) gram smør imens.
Rør mælk og mel i æggesnapsen til du får den størrelse portion du vil have.
Tilsæt gradvist det smeltede smør. Dejen må ikke være for flydende.
Tilsæt vanillesukker og bagepulver.

Og *tadah* riv med god samvittighed skallen af en økologisk appelsin og put det i dejen, og pres og klem appelsinen, så du også får al saften med.

Bag kagen i 35 min ved 200 grader og lav i mellemtiden appelsin-glasur, af en masse flormelis og saften fra endnu en økologisk appelsen (og lidt af skallen, hvis du lyster). Når kagen er færdig får den overtræk på, og så er der serveret. Og TO appelsiner (evt tre) er forsvundet fra grøntsagskassen i køleskabet.

Men dén går jo ikk', Granberg! Jeg kan jo ikke rende og få mine appelsiner via kageværk. så i morges kastede jeg mig ud i en "orange au naturel"-oplevelse, med alt hvad Appelsinen byder på af udfordringer og irritationer, i form af isning i tænderne, saft løbende ned (og op!?) ad underarmene, og mistænkelige hvide hinder der ikke vil bides over.

Igen tænkte jeg: "Hvorfor gør jeg ikke det her noget oftere?"
Det var en FANTASTISK appelsin. Den smagte så friskt, sødt og orange at jeg blev helt "hold da kæft, ved folk [som i "verden", red.] overhovedet, hvor UTROLIGE appelsiner er?"-agtig. Hvis ikke, så siger jeg det nu: De smager fantastisk. Jeg ved ikke hvor Årstiderne henter deres økologiske trylle-appelsiner, men gode, det er de. Eneste ulempe er, at man skal altså have et bad bagefter. Så jeg ta'r dem altså ikke med på arbejd'.


Suzy Q
- og det er ikke et model-foto. Det er THE appelsin.

4 kommentarer:

Katrine sagde ...

Hey Suzy!
Har lige været på besøg på din blog for 1. gang. Du gav mig lige formiddagens bedste grin. :-D Herlige tekster du skriver og frygteligt hvor genkendeligt det er for mig. Jeg synes lige selv jeg er sluppet ud af en vegativ tilstand, som har varet alt for længe.
Vender tilbage igen....
Forårshilsener
Katrine

Suzy Q sagde ...

Tak Katrine :) kom endelig igen.

Regitze sagde ...

og jeg er da nærmest næsten en falsk begynder her. med alt det arbejdsnoget, der ikke har levnet tid til weblogsfordybelse og susyqoplæsninger med indlagt latter i dagevis.
appelsiner er farlige. men nu får du mig næsten til at overveje noget.

mariahønen sagde ...

Jeg er pænt vild med appelsiner, men forstår virkelig godt en reservation. Jeg bryder mig ikke om at pille dem, gule neglebånd og svien i neglerødder som er bidt ned... Men især økologiske appelsiner smager som en drøm! Tricket er at skære dem ud i så små bidder at saften ikke KAN løbe nogen steder hen, fordi hele appelsindelen er i munden. Måske du kan bruge det?