15 februar 2007

Suzy siger: Indkøbsseddel / to do

Så sms'ede min mand - aka "El SugarToosh" - på vej hjem fra arbejde i går:

"Jeg køber lidt ind på vejen hjem. Er der noget jeg skal ha med? Hvad mangler vi?"

Så svarede jeg:

"Et andebryst til i aften.
Og: en bil (gerne en Suzuki Grand Vitara med automatgear), et køkken fra IKEA (perfekt målt op), isolering til loftet over stuen, et klædeskab til 2 personer, en havedør der åbner udad, cement til støbning af et gulv, 6 meter isokern til skorstenen, en elektriker, et møbel til musikanlægget, byggematerialer til at lave facaden med (1/2 rummeter mørtel og vel omkring en 100 brædder på 2,5 m.), et skrivebord, en skrivebordsstol, en ny computer OG 28 timer i døgnet."

Jeg havde siddet hele dagen og forsøgt at læse. Læse til studiet, ikk!? Eeejjjj.. jeg er bagud, manner. Og hver eneste gang jeg forsøgte at få fat i en linie fra den åh-så-kloge-og-dybsindige-tekst, så viste det sig at siden var belagt med teflon, så mine stakkels øjne (og inde bag ved dem: min stakkels hjerne) gled af, uanset hvor mange gange jeg prøvede igen, uanset hvor meget jeg hev bjergbestiger-udstyret frem og hakkede mig op ad tekstens bjerg, nogle gange ét ord ad gangen, med sømbeslåede støvler, syle, søm og ishakker og sågar livliner (i form af en neonfarvet markør til at vise mig hvor jeg var nået til, efter at jeg 20 gange havde mistet orienteringen og var begyndt et forkert sted) - så gik det bare ikke.

Så rejste jeg mig og slukkede radioen. Så skulle jeg tisse. Så var der koldt og jeg måtte lige hente en trøje. Så kom jeg til at ryge en smøg og blev dårlig af den, fordi det var alt for tidligt på dagen at begynde at ryge. Så hentede jeg en varm kop te. Så lagde jeg vasketøj sammen. Så surfede jeg på æ net. Jeg kan altså ikke administrere at have internetadgang når jeg skal læse. Jeg går i total stener-autist-mode: Hvad er det lige jeg tror der er sket på en hjemmeside i løbet af de TI sekunder der gået, siden jeg SIDST tjekkede den!?!?

Og hele tiden slæbte jeg mig tilbage til bogen: Hvor var det nu jeg kom fra? Åh ja, det var jo hér.. Og hvad er gået forud? Ingen ide. PIS!

Og hele tiden kværner det inden i hovedet, alt dét som jeg IKKE får gjort. Såsom at købe en bil. Og når håndværkerne nu snart kommer for at lave køkken, ville det så ikke være meget praktisk at have et køkken, de kunne sætte op? Og min arbejdsplads... Jeg MÅ have et ordentligt skrivebord. Som det er nu er mit bord for højt og min stol (alm. spisestol) for lav og det har resulteret i en vanvittig smerte i venstre skulder+nakke, der bare ikke vil gå væk. Så: ny skrivebordsstol er også påkrævet.

Og så videre, ikk? I fornemmer lissom hvor det bærer henad. Og min mand.. ork, ORK: han mener at der er maaaassser af tid. Ork, ORK, sådan et køkken, det kommer flyvende ind ad vinduet af sig selv. "Vi tar da bare ud i IKEA igen" siger han. Så er dét problem løst! Lige indtil jeg sjasker ham i ansigtet med virkeligheden og siger: "Hvornår?" så falder hele hans plan på gulvet igen. Men vi er jo nødt til at starte med at skaffe en BIL, for hvordan skal vi ellers få fragtet alle de andre ting hjem!? Bil = penge = flere lån i banken + forsikring + vægtafgift + afgift for dit-og-dat = HJERTESTOP!

Ja faktisk, så sad jeg nok og blev en anelse hysterisk. Jeg sad simpelthen og hidsede mig selv riiiigtig grundigt op over ALT det, jeg ikke lavede, og hvor uangribelige alle mine problemer var. Uløselige! Overmenneskelige! Hvorfor er der ingen der underviser i VoksenLiv mens man vokser op!? Hvorfor skal man ustandseligt stå som et inkompetent FÆ og ikke aaaane hvor man skal gribe an eller tage fat? *HYL*

* Lyd af nøgle i dør *

Han kom hjem med et andebryst og en rose til mig og 3 såkaldt hjemmelavede flødeboller, som han ved jeg elsker.
"Jeg er jo fed og må jo ikke få slik!" drille-beklagede jeg mig.
"Ahhrr men I DAG må du godt" sagde han. "Det er en kærlighedsgave!"
"HA!" - (så nem er jeg ikke) - "Det er et led i din udspekulerede plan om at fede mig yderligere op, så jeg ikke render nogen steder."
Jeg tolkede hans nervøse "HAHAHA" som en slags indrømmelse.

Alligevel indbragte hans snedige plan ham en haglbyge af nøsser.
Utroligt.. han snor mig bare om sin lillefinger, synes jeg.

Suzy Q
- .. og så skal tapetet hives af i mit kontor, og der skal laves rigtig el, altså fræses ind i væggen, og så skal der spartles og sættes filt op, og males gråt på to af væggene, nej vent: kun een. Og resten af karmen, den mangler stadig! og vi har boet her i 2 år! og hvad for nogle fliser skal der være i køkkenet? det går jo ikke med hvide, hvis køkkenet også skal være hvidt - og hvordan skal vi stive den dér væg af, som vi vælter halvdelen af? Kan man have en smed, en tømrer, en murer og en elektriker taget til fange, som gammeldags slaver, nede i krybekælderen og hele tiden lige ved hånden, indtil det her hus er færdigt? Det er indtil videre den eneste løsning. Og åh. vi skal også have købt en bryggersdør. Der åbner udad. Og så skal vi også...

5 kommentarer:

mariahønen sagde ...

Men hvorfor er det ikke din kære sno-om-fingeren mand som tager sig af bare lidt af de ting i mangler. Kan han ikke?
Samtidig ved jeg jo også godt at hvis du bare minder en smule om mig, så er du den af jer to som bekymre sig mest.
Han kan nu nogle tricks - jeg er sikker på at du var meget gladere og roligere efter indtagelsen af flødebollerne :)

Suzy-Hang-Around sagde ...

Til et hvidt køkken er chokoladebrune fliser, helst rektangulære, SÅ flotte. Det er ikke halvfjerdsertungt, men knivskarp kontrast.

Regitze sagde ...

det er SÅ hyggeligt at vide at vi går og tumler med NØJAGTIGT de samme ting nu.
ih hvor skal vi skønne os hjem:)

Acq sagde ...

Suzy; der er MASSER af tid. Du når det tids nok - og når du har nået alt det her, så er der mirakuløst poppet en mill flere ting op der skal nås.

Suzy Q sagde ...

Maria: Jeg husker ALT og er derfor den der bekymrer mig mest, for jeg skal også huske alt det, han glemmer.

SHA: Det er en super god ide som jeg ikke selv havde tænkt på. Taler vi beige fuge, så? Lysebrun-ish?
Problemet er bare lidt, at jeg satser på rødt ELLER grønt tilbehør. Og så er brunt ikke godt. Men man kunne måske også tage og vælge sort eller beige tilbehør. Og så er brunt godt. :) IHHH!

Regitze: You too? Jeg tror at vi lige har besluttet at køkken er for meget at kaste sig ud i her i marts. I stedet kommer der nogen, og laver sovebryggerset til et rigtigt soveværelse :) IHHH ! :) det skal blive så dejligt :)

acq: Ja.. men jeg er i projektleder-sammenhænge blevet type-testet til at være en FINISHER. Jeg helmer ikke før noget er færdigt og jeg mener HELT færdigt ;)Det plager mig om natten! Det piner mig. Det går ikke væk. Så det bedste at gøre er bare, at få det gjort. :)