14 juni 2006

Suzy siger: Debat?

Kære kloge læsere - især jer der holder af at debattere:

Læser-info: Jeg har brug for lidt hjælp, uden at I stiller for mange spørgsmål om hvorfor - okay? ;))

Hvorfor gider man at debattere? Vil man ha' ret? ELLER - er man mest ude på at meningsudveksle? Eller på at blive klogere? Er der forskel på mænd og kvinder i det henseende?
Jeg har været inde på www.dr.dk/debat og kigge lidt rundt.. og jeg kan ikke helt finde ud af hvad jeg synes. Er det debat bare for debattens skyld? Hvad kommer man efter, hvis man går derind?

For mig personligt har ordet "debat" nogle konflikt-konotationer, som jeg ikke gider at kaste mig ud i. Men det er jo nok forskelligt fra person til person.
Jeg har det tit sådan, at jeg egentlig er ligeglad med at "få ret".. jeg ved hvad jeg selv mener i mit stille sind.. Men på den anden side kunne det jo være meget sjovt at meningsudveksle.. eller dele erfaringer.. eller hvad man nu vil kalde det.. Og er det ikke i virkeligheden blogging jeg taler om, så?

Det er jo nok derfor jeg er blogger, og ikke debatør ;)

Hvad er du? Og hvad synes du om et debat-site?

Alle bidrag modtages med tak :)

Suzy Q
- hvorforhvorfor-dit-og-hvorfor-dat.

6 kommentarer:

susling sagde ...

Hvis jeg har haft en mening om noget..f.eks. det omtalte byggeri på Krøyers Plads.. eller hvis jeg har følt/føler jeg kan bidrage med noget viden eller indsigt, så 'debaterer' jeg ....dybest set er det vel lidt a la de kommentarer man lægger på forskellige blogs...men egentlig tror jeg, at du vil dybere, ikk' os' Suz!? På et tidspunkt gik jeg rundt og sagde til mig selv: "Jeg vil fylde i landskabet..Jeg vil fylde i landskabet...Jeg har noget at bidrage med...Jeg har noget at bidrage med....Min mening tæller også..Min mening tæller også...og vigtigst af alt: Jeg tør godt blotte mig...Jeg tør godt stå frem...Jeg tør godt tage slagene over snuden..Jeg tør...Kan jo ikke sidde herfra og til dommedag og vendte...
Knuzzer på tøzze-måden

Phoenix sagde ...

Jeg kan godt lide at debattere, mest af alt, fordi man på den måde lærer lidt mere om den person man nu debatterer med. Jeg er sågar kendt for at tage helt den modsatte holdning, af hvad jeg normalt har, bare for at holde diskussionen igang. Der er intet værre end en flok personer, der sidder og klapper hinanden på ryggen, og snakker om hvor enige vi er.
Jeg har en kammerat, for hvem, det kun gælder om at få ret. Ham kan jeg ikke snakke med. Han bliver hidsig, hvis jeg ikke efter endt samtale, mener det samme som ham. En gang, kan jeg huske, stormede han ud af en taxi, fordi han blev så sur på mig. En anden gang, fik vi næsten ødelagt en ferie, og snakkede ikke sammen i flere måneder over endnu en latterlig diskussion.
Men ellers kan jeg godt lide at få delt nogen meninger, få set tingene fra et andet perspektiv.
Om en debat hjemmeside er godt eller skidt, det ved jeg nu ikke. Jeg ville aldrig opsøge den, men hvis en søgning fik mig ind på et emne, jeg brænder for, og folk ikke så det fra min side, så ville jeg helt sikkert give mit besyv med...

Uden Relevans sagde ...

Som Morfar siger:

youre allowed to have your point of view as long as its my view too

Suzy-Hang-Around sagde ...

Jeg gider godt debattere, og ville egentlig tro at jeg var målgruppe for DR's tiltag. Men det rammer mig ikke af to grunde:
1. Jeg blogger, og får debatkam til mit hår der. Jeg kunne også godt forestille mig at DR har skudt for meget med spredhagl her ved at lave et site der ikke handler om 'noget', men skal være debatforum. Jeg har mere fidus til den gammeldags facon hvor man laver et site om 'noget', hvor der så en gang imellem opstår debat.
2. Jeg er loren ved deres oplægsspørgsmål, fx 'Hvad er din yndlingsis?' og 'Er tv-reklamer irriterende'. Det er værdifuld viden som Gallup betales for at indsamle til reklamebureauerne, og ikke noget jeg gider bidrage til gratis. Af samme grund bider jeg ikke på deres 'Debat om DR'.

fivetosix sagde ...

At debattere er jo udveksling af meninger mellem mennesker og udviklende for ens egen horisont at høre andres meninger. Det er ikke et spørgsmål om hvem der vinder debatten, men mere et ønske om at få afklaret nogle spørgsmål og få en viden om hvorfor de har den holdning de har. I en debat kan nogle argumentere så overbevisende at der måske kan ske holdningsændringer. Det er måske målet for nogen. Ikke for mig. Meeen det tyder jo på at de mennesker der skifter holdning har været i tvivl og ved saglig debat er blevet informeret og derfor ser sagen fra en anden vinkel.
At omslutte sig med mennesker der ubetinget har den samme holdning som en selv og al' kommunikation foregår som et stort rygklapperi og takkeri hinanden imellem virker i min verden meget falsk.
At stille spørgsmålstegn ved noget er jo ikke fordi man er ond eller kritiserende, men måske mere fordi man interesserer sig for personen.
Just my 2'cent

Suzy Q sagde ...

Tusind tak, I er bare for lækre, jeg labber det i mig :))