02 maj 2006

Suzy siger: Jeg melder mig ud

Hvis man som kristen begynder at blive uenig med den måde der tales til én på i folkekirken, så kan man melde sig ud.
Hvis man som fx socialdemokrat synes, at Partiet laver tiltag der strider imod éns egne overbevisninger, så kan man melde sig ud.
Hvis éns firma foretager sig ting, som strider imod ens etiske holdninger, så kan man sige op.

Og så fremdeles - you get the picture.

Og så er det, at jeg gerne ville melde mig ud af markedsføringsmålgruppen, som reklamefolk kalder "Kvinder".

Hvorfor al denne harme?

TvDanmark er forsvundet, og i stedet har vi fået Kanal 4 - en såkaldt kvinde-tv-kanal.

Og her er så programmet for i aften, fx:

20.00 Gilmore Girls (102)
Amerikansk dramaserie.

20.55 De unge mødre II (1)
Dansk reportageserie.

21.25 Operation: Hjemmegående
Dansk docu-soap.
Fire familier er gået med i et eksperiment, hvor de vil teste, om det er muligt for moderne og fortravlede familier at lære noget af 1950'ernes klassiske dyder.

21.55 10 år yngre på 10 dage (26)
Engelsk livsstilsprogram.

22.50 Dagens Keno-tal

Suzy ta'r en dyb indånding, og skriger så:
Mage til hjernedødt, fornærmende, irrelevant, fornedrende, uspiseligt, fordummende, utilgiveligt BRAS skal man fandme lede længe efter! Hvis dét er hvad I tror kvinder vil have - eller hvis det er jeres billede af, hvad kvinder interesserer sig for, så vil jeg egentlig helst ikke længere kaldes en kvinde! Bastards!

Jeg vil pga min biologi faenfløjtme ikke automatisk anskues som en amøbe der kan affodres med "ugens lykkelige krøbling", "flæb efter en redningsmand på en hvid krikke" og "tips til at polere mine neglebånd"! Hvad SKULLE jeg det for!? For at aflede min opmærksomhed ... fra mit liv!? ..fra at udvide min horisont!? ..fra at orientere mig om verden omkring mig?

De unge mødre!? Jeg vil hellere ha' en kniv i armen end at blive anskuet som et menneske, der passer ind i målgruppen til dét program. OPERATION HJEMMEGÅENDE!? Vil jeg se det fordi jeg er en kvinde? Nej, og jeg vil heller ikke drikke en kop byldepest. Og så har jeg slet ikke nævnt "Bonde søger brud" som kommer en anden aften.

"Jaaaah men der kommer også programmer med rigtige danske kvindelige studieværter, der laver nye programmer" påstår pressemeddelelsen.. Jamen om HVAD, venner!? Borer de i udenrigspolitiken? Laver de reportager fra verdens brændpunkter? Stiller de spørgsmålstegn ved tiden og filosofien? NEEEEEEEEJ - de skal fortælle os i målgruppen "kvinder" om de kendte: hvem har klægget en øgle med eks-kæresten, hvem har købt en ny klud, og hvem kunne ikke komme til premieren, fordi han havde fået en bums i røven.

Gider I lige!?

Og bare lige for at slå fast med syvtommersøm: Se det, hvem der vil. Det er ligemeget.

Dét, der bringer mig i udbrud som syv djælve i en brandhed tango er, at når man laver en kanal "til kvinder" ved jeg allerede dér, at der IKKE KOMMER EN SKID, SOM JEG GIDER AT SE.
Men det kan jeg endda leve med. Jeg er bare så hamrende træt af, at nogen TROR, at "KVINDER" er mennesker, der æder snot hvis det blir serveret på en ske, og siger tak til.

Jeg arbejder selv med markedsføring, og jeg krymper mig hver gang jeg skal hjælpe et produkt på vej og får at vide at "det er jo mest til kvinder". -"Hvorfor det?" - "Jaeh... *høhø* det er jo noget med føøøøølelser... *høhø*"

Hallo!? Hvorfor tror vores samfund at halvdelen af jordens befolkning KUN tænker med følelserne og er i følelsernes vold evig og altid!? hva'? HVA!? Hvad fanden tror man så at vi bruger til at udregne husholdningsbudgettet med, og selvangivelsen for ene-forældre-husstanden, og hvor meget freakin' sukker der er i én af vores chefers goddamn rævekager!?

Prøv dog for "#€%&/(! at gøre noget uventet:
Lav en kanal til kvinder. Og send så programmer om den nyeste teknologi, som vi er storforbrugere af. Lav dybdeborende dokumentarer om folk der arbejder for 5 kr om dagen i den tredje verden for at vi kan blive federe. Tag en skjult mikrofon på, og afslør de svin der vil have sex med små børn - og bank dem sønder og sammen for åben skærm. Se dét er fjernsyn for kvinder!

Indtil dét sker, så vil jeg gerne meldes ud af målgruppen "kvinder", tak. Jeg vil ikke længere betale abonnement til en forening, som øjensynligt for evig tid skal tales ned til, og efterlades i ynk og klynk og drømme om hvide slør og bjerge af lortebleer.

Suzy Q
- pisseirriteret og ikke en del af markedsføringsmålgruppen "kvinder".

ps - og den største fornærmelse er, at de har fjernet "Frasier". En sofistikeret, lækker, intelligent serie med humor på et højt plan, om to dejlige mænd. Men neeeejnej, dét er sandelig ikke noget for "kvinder"! Tåber.

Update: (jeg var ikke færdig endnu)... og ud over at det er fornærmende at lancere en kanal "til Kvinder" og slå plat på mit og halvdelen af jordens befolknings køn, SÅ er det DÆLME også en rådden-dårlig forretningsstrategi, at skulle leve af annoncer, og så sende fjensynsindhold, som kun de allermest købe-fattige dele af befolkningen gider glo på (og ikke engang dem, tænker jeg). Kvinder der tjener kassen bruger sgu ikke deres tid foran tv på "Bonde søger Brud". Så ud over at konceptet er moralsk underlødigt, så er det måske så dårligt gennemtænkt, at vi snart slipper for det igen.
*trækker lige vejret*

19 kommentarer:

julie sagde ...

Det med Frasier går vi også og brokker os meget over herhjemme. Og for ikke mindre end 10 min. siden var vi lige ved at blive uvenner, fordi jeg keglede helt ud over beskrivelsen af det der Tilbage til 50´erne husmor-program og tog det alt for personligt. Det er virkelig fornærmende, det de har gang i dér.

susling sagde ...

Yeeeeeeeeeeees...hvem fanden på marketingskortet har udnævnt os til idioter!!!!!!!?????????? Gi' dem kniven, baby!!!!!!!

Anonym sagde ...

SEJT INDLÆG !

Planteskaeg sagde ...

Dejligt med en pissed off kvinde.

De er sinker på de kanaler. Det har de altid været. Det vil de blive ved med at være til zombierne rejser sig og æder vores hjerner (3.10.2012).

Jeg ved ikke hvilket 3.rangs firma de får deres målgruppe-information fra, men de betaler uden tvivl for meget for dem.

Fuck dem.

LaQuack sagde ...

Hehe, det var da godt, jeg nåede at læse med her, før jeg havde kastet mig frådende (i mine østrogeners følelsesladede vold?) over selvsamme. Gudfaderetellerandetstedderoppe, hvor er det himmelråbende dåmt, manner. De må have stjålet ideen fra det der mobilselskab for kvinder (eksisterer det overhovedet stadigt?), der lancerede deres enormt nyskabende projekt med intentionerne om "at opfylde alt det, kvinder mangler i den teknologiske verden".
Det var så åbenbart et mobilselskab med lyserød hjemmeside og 5 daglige sms'er med make-up tips.

Argh?

Anetq sagde ...

Godt du gad skrive femi-tiraden denne gang, så behøver jeg ikke... Er det i øvrigt ikke de samme lorte-programmer de hele tiden har sendt (med undtagelse af Frasier altså)? Det forekommer mig, at de bare skifter navn på kanalen ind i mellem for at få den samme gamle sendeflade af "se her er white trash der udstiller deres lorteliv så du kan sidde og føle dig marginalt klogere"-dokumentarer og amerikanske serier, til at lyde nyt og spændende.

Z sagde ...

Hehe, vel talt, Suzy. Meget vel, endda. Yderst befriende at høre fra en modtager i den såkaldte målgruppe og samtidig også en præcis beskrivelse af, hvad vi andre (læs: mænd) har gået og tænkt i lang tid. Jeg forstår til fulde din harme, men synes imidlertid, at du skyder en kende forbi målet i din kritik af TVDanmark. Som anetq pointerer, er alt hvad de har gjort jo blot at omdøbe kanalen og tage nogle mindst lige så åndforsnottede programmer af programmet som dem, de har ladet tilbage.

Anonym sagde ...

Det værste er, at de rent faktisk har lavet analyser af, hvad vi kvinder vil se... Og rent faktisk var det de programmer du nævner. Så er det først det bliver skræmmende!

Suzy Q sagde ...

Julie: :)

Susling: :)

Anonymous: tak :)

Planteskaeg: Tak - rigtige mænd kan håndtere en vred kvinde ;))

Laquackk: Ja præcis lige så fjollet. Det havde jeg helt glemt.

AnetQ: Ja om det er en femi-tirade, ved jeg ikke :) Men jeg synes (som sagt) bare, at man i dette tilfælde taler meget ned, FORDI det er kvinder man henvender sig til.
Noget af det, de sender, er det samme. Noget er ikke, og der kommer flere nye tiltag fremover. (beskrevet i pressemeddelelsen). Men det er stadig bare, kendte, tøj, sladder, osv osv.

Z: tak, og jeg er glad for at høre at mænd tænker det samme. Min mand siger også tit til mig: "Hvorfor FINDER I (kvinder) jer i det? Hvis det var MIG der blev talt til her, så ville jeg blive rasende!" - om dette og hint.
Det er rigtigt at jeg skyder forbi i min kritik, hvis man betragter kritikken som gående på TvDanmark (som du skriver). Men det er nu den nye Kanal 4 jeg er hidsig på. Nogle af programmerne er gamle, men der kommer nye til - dog i samme irriterende gænge. Og netop fordi man slår sig OP som en "kanal for kvinder", så bliver signalværdien omkring udsendelsernes indhold ENDNU vigtigere, synes jeg. Og dét man signalerer nu er, at "vi tror at kvinder kan lide er dumme, fjollede programmer." :)

Anonymous: Det har du ret i, MEN de undersøgelser (som jeg jævnligt selv læser) viser et mere nuanceret billede, end man skulle tro. Det er rigtigt at kvinder gerne vil se programmer der kredser om et emne, der vedrører følelsesmæssig intelligens, snarere end så meget andet. Men undersøgelserne siger ikke så meget om konkret indhold. Og det Kanal 4 viser er i een uendelighed det samme indhold (plus, der er IKKE så meget "intelligens" over det).

Det handler også meget om, HVEM der spørges i sådan en undersøgelse. Det forholdsvist svært at få højtuddannede, travle og velhavende kvinder til at deltage i sådan en undersøgelse.

MEN problemet ligger meget i tv-kanalernes mod, eller rettere: manglende mod. Man KUNNE lave noget nyskabende tv, der samtidig ramte kvinders (som bred gruppe betragtet) interesser mindst lige så godt (måske bedre), men der er ingen der TØR. Man satser på det "sikre" og alle ved, at gør man det for evigt, så dør virksomheden.

Min pointe er sådan set bare, at JEG falder uden for den målgruppe der hedder "kvinder". Og det er jo paradoxalt, når nu jeg *peger mod biologisk bevis* rent faktisk ER en kvinde.
:) trods alt ;)))))

Anonym sagde ...

Min kommentar kom sig af, at jeg kender en, som har været med til at foretage analyserne for netop denne kanal. Og vedkommende fortalte mig, at det der netop var skræmmende ved det er, at det VAR højtuddannnede, kvikke kvinder der deltog i undersøgelserne. Nogle af dem lod som om de ikke kendte disse programmer, men det var i sidste ende de programmer der bleve valgt ud...

Suzy Q sagde ...

Anonymous: Ja så ER det skræmmende!!!
:D

Pedrsn™ sagde ...

Og hvor stort et lilla 4tal har man brug for? Fylder sgu da hele skærmen - og er der ikke en kanal 4 i forvejen.. Tåbeligt TÅBELIGt tåbeligt tiltag.. Troede sgu helle ikke at tvDK kunne blive værre - men 'surprise!!

styx sagde ...

Man fjerner de udsendelser folk opfatter som kvalitative, definerer det som en 'kvindekanal' og gør den 'lilla'.
Selfdefeating purpose ?
Men de får da en reaktion og noget omtale :-P

Z sagde ...

Ja, gad vide om Minervamodellen bevidst har været inde over farvevalget?

Og det kan da godt være, at zapperrouletten ind imellem er landet på TVDanmark, men der er da vist ingen der kan påstå, at de nogensinde har sendt kvalitative udsendelser??

Zuluen sagde ...

JEG ELSKER DIG SUZY! Du er den eneste jeg kender der kan blive (næsten) lige så rasende som mig selv.

Pernille sagde ...

Herligt med kvalitetsbevidst skepsis - og herligt at se, at alle debattører tilsyneladende kender programmerne godt nok til at afgøre, at der er tale om bras... Nå, nok bare noget, de har læst et sted... Ehm...
Men jeg må løbe - der er serier på flimmeren!

;-)

Suzy-Hang-Around sagde ...

Interview i Politiken i dag med Annette Kokholm, med jobtitlen 'Programredaktør på TV4'. Det forklarer noget af det. For hun ser sød ud og har en sympatisk skærmudstråling, men virker ærligt talt ikke som den stiveste pik i saunaen. Som de unge kalder det ...

Anetq sagde ...

Apropos stiv pik; var A. Kokholm så ikke hende der engang havde et sexprogram i radioen sammen med Alex Nyborg Madsen?
@Suzy; Jeg lagde intet andet i "femi-tirade" end at du udtrykte din vrede over at blive kategoriseret som en dum gås på grund af din biologi. Voila: En vred tirade med indslag af feminisme (på den lækre måde). Har du fundet ud af, hvor man får udmeldingsblanketten, for jeg vil også godt have én?

dermuhpharphar sagde ...

SAAAAVVVNNNEERRR Fraiser.. se det er humor.. men nej nej... væk det var... kanal 4 er IKKE kun en kvinde kanal, for så er Lørdagsbingo sgu havnet forkert sammen med game on! 2 programmer uden mening som højst sandsynligt snart bliver relanceret på kanal65+ /pensionistkanalen....! vi er nogle der glæder sig...