22 april 2006

Suzy siger: Retningsløs

Jeg er inde i sådan en periode hvor jeg ikke ved hvor jeg er på vej hen, og det kan jeg ikke fordrage.

Jeg er ikke decideret "nede", men heller ikke oppe. Jeg har bare ikke rigtig nogen MÅL i øjeblikket og det kan sådan een som mig ikke rigtig bruge til noget. "Jamen så sæt dig da nogen mål" kan jeg høre alle jer succesfulde, smukke, kloge læsere skrige.

Jajaja! Men så let er det ikke for mig. For jeg er ikke bare retningsløs, jeg er også handlingslammet. NEJ? JO, sq! Jamen det er jo latterligt? Ja det er!

Jeg ved ikke om jeg skal finde en uddannelse at starte på.. om jeg skal gå i offensiven med at finde nyt job (og risikere at miste det gamle, eller, blamere mig selv).. hvad mit næste husprojekt skal være.. belægning eller køkken?... hvor pengene skal lægges..
Jeg er en stor fan af den engelske talemåde der lyder: "Put your money where your mouth is", ikk. Det er sådan noget jeg kigger efter. Når menneskers tale og handlinger ikke stemmer overens, så er det handlingerne der tæller. Og som regel er det dér de lægger deres penge. For éns surtopsparede mønt bruger man kun på sin førsteprioritet. Jeg har én sum penge, men hvor skal den lægges? Hvad prioriterer jeg højest? Mere uddannelse, hus, rejse, flere gadgets, bilrestaurering? Hm....

Alle ved, at man høster hvad man sår. Men lige nu sår jeg ikke en høstblomst (ud over i min køkkenhave) og det huer mig ikke, at jeg så i fremtiden ikke kan høste. Jeg vil ha' mål, retning, noget at gå efter - det er sådan jeg fungerer. Jeg vil kunne skyde pile efter målet, knokle som et bæst og høste frugterne.

Plus, når man så tænker på alle de der store, forchromede drømme man har, så virker de så uoverskuelige, at man bare vælger at kaste sig over akrylfugning af dørkarme i stedet for. Så er dét da gjort, og succesraten er rimeligt høj. Men man har jo ikke ligefrem lyst til at skrive ".. og så er der ikke en sprække som JEG ikke kan akrylfuge" på sit cv, vel? Så hvis man ikke vil høste beundring som hobby-fugemester, så er det nok ikke dér man skal så.

"Jamen hvad har du da LYST til?" kan jeg høre alle jer life-coaches-in-spe spørge underfundigt.
Jamen jeg ved det ikke! Det er dét, der er problemet! I det store perspektiv kan alt jo være lige godt, altså, det er jo ikke pr definition bedre at have et fint hus, end et dejligt job. Vi skal jo alle dø alligevel - længere er den ikke. Så det handler "bare" om at finde ud af, hvad man har lyst til at bruge sin livs-tid på.

Jeg må lave en liste. Jeg ved jo godt hvad jeg kan li' at lave. Men den er for my eyes only ;)

Suzy Q
- vest, det er da til venstre, ikk?

13 kommentarer:

susling sagde ...

Få baby....! Yep, du lyder klar! Det lyder som baby-tid! Og tro endelig ikke det er fordi jeg ikke ved, for det gør jeg....det er nu eller snart! Og jeg er altså ældre end dig, så derfor er jeg også klogere eller bedre..eller ja...det lyder lissom bare sådan! ;-)

Suzy Q sagde ...

Baby!? Jamen er det ikke noget med minus søvn, afføring, brystvortebetændelse og anti-karriere? ;) Eller er det bare noget jeg har drømt?

Lene sagde ...

Suzy, Suzy hop ikke på den med babyen. Det er ikke det, tror jeg ikke. (Hvad ved jeg, men alligevel)

Jeg har det selv liiidt på samme måde, og jeg tror det handler om at man ikke synes man udnytter sit potentiale og ikke får nok ud af sine evner. Det ændrer et barn ikke på...

Men altså derfor kan du jo OGSÅ godt få et et barn ? :-)

susling sagde ...

Det med babyen er ikke noget man hopper på..og det var altså kærligt ment!Det lød bare på mig, som om du har ramt det, jeg kalder "voksenfælden" forstået på den måde, at alt er lige ok og det ene tager det andet, fordi man dybest set kører derud af i samme tempo og aldrig rigtig sætter noget på spil - og du lyder som en meget dedikeret/entusiastisk type, så den er svær.

At få en baby (plus en til) er en af de vildeste oplevelser jeg har haft. Det var virkelig grænseoverskridende, stort og lidt risci. Der er ingen rationelle forklaringer på hvorfor det sku' være særlig smart at gøre. Alle de punkter du ridser op er sande - det bryder karrieren/eller rettere sætter den lidt på hold i en periode - det er kvalme, veer, søvløse nætter og skidne bleer. Set i det perspektiv så er der ingen argumenter. Men...og det gælder selvfølgelig ikke alle...men jeg og min elskede, fik pludselig perspektiv og vel at mærke nogen der rækker ud over køkkenrenoveringer osv. som jo dybest set er lidt kedelige...og det var ikke fordi vi ikke havde et liv...men det flyttede fokus fra vores egne navler og der blev rørt ved nogle strenge, som var så intense og stærke....Ok lidt langhåret sagt...og du kan jo også hoppe op og springe ned på det...for det ku' jo også være dit job der ikke giver mening mere!? Hvad ved jeg...jeg synes nu aldrig jeg har haft et job, der gav mig 100% tilfredsstillelse (og der har været nogle pænt cool imellem)et job/karriere er ikke alt (sagde damen, der cykler KBH. tyndt i HM-habit) ;-)

Suzy Q sagde ...

susling: Jeg ved godt det var pænt ment, :) :) jeg gassede bare tilbage..
Jeg forstår virkelig godt det dér med at have noget ud over sin egen navle, virkelig. Og ind i mellem er det også det jeg trænger til. Det nærmer sig. MEN et barn skal ikke være løsningen på, at jeg ikke véd hvad jeg skal stille op med mig selv. Så stort et ansvar vil jeg ikke lægge på et lille barn.
Så lige så snart jeg ved, hvad jeg skal stille op med mig selv; SÅ skal der øgler på bordet :)

Lene: Hvad gør vi, så? Hva? HVAD!?

Lene sagde ...

hehe Suzy, jeg har f.eks søgt om optagelse på kandidatuddannelsen i sidste uge, med studiestart til august/september. Fordi jeg ved at jeg skal videre med mit arbejdsliv.
Men ellers, hvis du er frisk kunne vi jo stikke hovederne sammen når jeg arriverer i Kbh den 12 maj.. eller deromkring, og så kunne vi udtænke noget innovativt?!

:-)

susling sagde ...

Hm, jamen hvis det er karrieren der trykker, og det at bruge sig selv fuldt ud... Så ja...det forstår jeg helt klart osse...Min pointe var måske også mest det med at turde, risikere noget, gå over nogle grænser. Er det ensbetydende med en videreuddannelse eller et jobskifte - jamen halleluja for det...(Og så lige en lille bagkloger: Man behøver ikke at have alt på plads før man får en baby.
Og det at få en baby, fordi man er klar til noget nyt i livet er ikke at lægge et ansvar på den lille tingest. Tværtimod tror jeg. Jeg synes sgu' det er synd for alle de projektbørn, der rykker lige ind i fixfærdige og nu er vi klar kakkelbords-hjem....Uanset hvad kan man ikke projekte sig ud af det - man må køre ekstemporal som man går...for satan, nu bliver det for weird og livsindhold er vel dybest set bare at række efter det næste (for nogen i hvertfald!)

Suzy Q sagde ...

susling: tak fordi du bruger ordet ekstemporal ;) og jeg forstår dig godt.
Jeg skrev bare det jeg skrev, fordi jeg har set for mange kvinder hænge hele deres tilværelse og livsindhold op på de stakkels små børn, som så skal være deres mødres små pokaler. Det er bare den fælde jeg ikke vil havne i :)

lene: hm.. uddannelse.. ja jeg mangler "kun" et speciale, men desværre på den forkerte uddannelse. Mht d. 12 så er jeg til konfirmation!

susling sagde ...

jamen det er jo det jeg siger - fri mig for pokalbørn og -mænd for den sags skyld! Take them as you go along . Det mit motto - og for satan: HAR DU ET SPECIALE HÆNGENDE!? YDR! Jeg tryggede mit af, mens jeg var gravid. Det sku' bare ud, væk...så jeg kunne komme videre: Det har nu ikke forhindret mig i at have maridt om, at jeg lige mangler...i drømmene er det altid en matematikprøve...urg!
I øvrigt: Jeg sidder og hører Kurt Elling - takket være dig! Det er sååå gådt...og en anden gang du skal høre noget i stil med det big band battle du postede om, så har jeg en lille bøn: Ku' du ikke lave et forskræp på din blog?! Jeg blev helt syg i maven, da jeg læste om din oplevelse i DR's Koncertsal. Elsker swing og jazz!

Suzy Q sagde ...

susling:´hehehe nåhhrrr det var godt! Jeg har lige fået mine egne 2 cd'er med ham med posten fra amazon "Man in the air" og "flirting with twilight" UICHHH de er gode! Og jo jeg skal da nok gi et lille forskræp en anden gang :)
Jeg æilsker djaaaaaahhhhhz :D

susling sagde ...

Du sku' nu også prøve "Live in Chigago"! Kender du forøvrigt Brad Mehldau? Og nu vi er i gang vil du måske synes Matthew Herbert er god. Prøv hans "Plat de jour"...lidt mere over i det funkede...men det er musik samplet med madvarer...knaldet!

God søndag Sus!

Mie sagde ...

SuzyQuuuuuuuUUuuuu? Har du noget imod, at jeg lige klipper/klistrer dit indlæg ind i min blog - du har jo beskrevet det så godt, så hvorfor skulle jeg bruge tankevindinger på det samme??

;-))

Tror, jeg ved, hvor du er - så mangler vi bare at finde ud af, hvor vi skal hen, du!!

Du siger retningsløs - jeg siger rastløs. Same shit, måske?!?

Suzy Q sagde ...

Mie: du klipper og klistrer bare ;)

Ja, rastløs, retningsløs. Måske lidt af samme skuffe. Men jeg ER nu mere retningsløs end rastløs. Jeg har sådan set mange ting at tage mig til - det er bare hvilke af dem jeg skal vælge. Så rastløsheden får jeg afløb for i hverdagen. Men tankerne.. de kredser om valget af retning.