25 april 2006

Suzy says: Bog meme


Jeg er blevet prikket af Styx :) og tak for det.

Ligesom ham blev jeg først rigtig glad - og så virkelig bekymret. For det er dælme svært...
Det handler om bøger, og jeg er meget farvet af at jeg har læst engelsk og amerikanske studier på Kbhs Uni. Det er med skam at jeg må melde, at jeg indenfor dansk litteratur er total ignorant. Meeen... en enkelt har jeg da lige fået sneget ind.. hehe... Nå, here goes:



Hvilken bog har betydet mest for dig? Enten som læseoplevelse eller ‘aha’oplevelse?
Åhrrrr... hvor er det svært, mand! Altså, jeg har jo læst fiktion non-stop siden jeg var 7 eller noget.. Men nu hvor jeg er blevet spurgt, så har jeg lige gået rundt og kælet lidt med mine yndlingsbøger..... og jeg har valgt simpelthen ikke at kunne svares så enkelt som der spørges.
Næsten hver gang jeg læser en bog der er rigtig god, bliver det min yndlingsbog. MEN - der er tre der skiller jeg ud, og som var læseoplevelser ud over det sædvanlige og de er *dyb indånding*:
Melville "Moby-Dick", William Faulkner "Absalom, Absalom" og Toni Morrison "Beloved". Fan-TAS-tiske læseoplevelser, sprængfyldt med viden, historie og lidenskab. Stor, stor kunst og gribende underholding. Utroligt.
(Og danske Søren Ulrik Thomsens "Det værste og det bedste" fik jeg lige sneget ind, dér. Verdens største poetiske katte- og kvinde-elsker, der har fået mig til at grine og græde, uden sammenligning.)


Hvilken genre læser du mest?
Igen: Ikke kun én. Jeg svarer: Fiktion og .. fagbøger som har noget kørende i en sociologisk/religiøs/psykologisk eller ledelses-/virksomhedskultur-agtig retning.
Fx Malcolm Gladwell's "Blink" - hvilken genre er den? Fiktionen har jeg altid læst og fik et superboost da jeg læste på Uni og det er aldrig holdt op.

Hvilken bog læste du sidst?
Godt spørgsmål. Jeg læser altid flere ad gangen, lige nu David Eggers "You shall know our Velocity" (fiktion) og "The Art of Allowing" (new-age kristendom).
Men hvad jeg sidst læste færdigt... ? Nåja: det var tre nogenlunde samtidig:
"Me talk pretty one day" af David Sedaris (som tidligere omtalt), og "Elanor Rigby" af Douglas Coupland, og "Goddag til Dovenskaben" (bidende virksomheds-kulturs-satire af den benhårde og morsomme slags) af Corinne Maier.

Hvilket køn er du?
Født kvinde, men ret fælleskønnet i betrækket..

Memet kommer herfra http://strikketante.blogspot.com og skal indrapporteres hertil efter udfyldelsen.

Okeydokey!

Hvem skal jeg tagge? Jeg tagger SHA, for jeg ved at hun læser som en hest :)

Suzy Q
- words words words

9 kommentarer:

julie sagde ...

Hvorfor læser alle bøger på engelsk? Ai, bare nogen tagger mig med den her, den er da sjov.

susling sagde ...

osse mig, please! Elsker bøger! og jeg har læst litteraturvidenskab og, og...

Suzy Q sagde ...

Julie & Susling: Jamen jeg skal vist tagge nogle flere, så betragt jer selv som tagget! :))

Suzy-Hang-Around sagde ...

Tak, Suzy Q, du ved hvad jeg elsker - bøger OG lister :-) Ih, tænkte med det samme at jeg ville tagge dig, Julie, efter at have set Belle De Jour hos dig, men jeg må altså finde en anden bogorm.

susling sagde ...

Øh´øøøh, ny i blogspace..hvad gør man nu? Bogmemer sig selv eller hvad?

styx sagde ...

Flot svaret :-P
Men du havde samme udfordring som mig. Begrænsningen.
hehehe

julie sagde ...

Aii, SHA tag du mig bare, så er det ordentligt gjort. Måske gælder det ikke når man selv tigger om det?

Suzy Q sagde ...

julie: det er jo bare mig der er en torsk og glemmer at prikke nok mennesker. Du ER prikket!

Dana Watsham sagde ...

*G*
Tak for tagindsatsen. Og entydighed er altid af det onde!