15 marts 2006

Suzy siger: Me talk pretty one day

Høp!

Ene kvinde på pinden holder stadig skansen. Der er købt ind, der er blevet tjent skejser, der er slæbt brænde ind og tændt op, og der er skiftet bremseklodser på bilen (og ja, der var kørt jern-mod-jern, og ja, skiverne havde fået riller, og ja, min bil var svært medtaget *ser spids ud* men hvis ikke det havde været sådan, så havde jeg jo slet ikke kunne kende mit liv igen, og jeg kan jo meget godt li' mit liv, så det er nok bare sådan det skal være).
Og jeg burde faktisk også lige gå ud og vaske Sukien, inden jeg skal køre kl. 12. Det er det djævelse salt, det æder sig ind i hendes smukke sorte lak.

Jeg kan ikke rigtigt ordne mine tanker i dag - solly - det rasler rundt derinde. Der er så meget. Men jeg har længe haft lyst til at fortælle om hvad jeg læser, så dén ta'r vi her:

Jeg lige ved at være færdig med at læse novellesamlingen "Me talk pretty one day" af David Sedaris. Det er en af dem, som ikke må holde op. Der er kun én historie tilbage nu, og jeg udsætter hele tiden at tage hul på den, for når dén er læst *snift* så er bogen tom.
Jeg SIGER jer, den mand er sjov! Og viis. Jeg labber det i mig.
I går læste jeg historien "Smart Guy" og her kommer et citat:

"When I was 25, I found a job cleaning constructions sites in the suburbs of Raleigh. It was dull work, made even duller on the days I was partnered with a fellow named Reggie, an alleged genius unhappy with the course his life had taken. [...]
"Here I am with a one-thirty IQ, and they've got me sweeping up sawdust." He'd glare at the bristles of his broom as if they had conspired to hold him back. "Can you beat that? A one-thirty! I'm serious, man. I've been tested."
This was my cue to act impressed, but I generally passed.
"One three oh," he'd say. "In case you didn't know it, that's genius level. With a mind like mine, I could be doing something, you what I mean?"
"Absolutely."

Og det bli'r ved. Det er simpelthen pragtfuldt. Lidt længere inde i samtalen fortsætter den geniale kollega:

"..... People like me need to be challenged."
"Maybe you could turn on the fan and sweep against the wind?" I'd suggest. "That's pretty difficult."

Pirret og provokeret beslutter vores hovedperson sig senere for selv at tage en IQ test, selvom hans barndoms klare fornemmelse for egen genialitet efterhånden er blevet mere tvivlende:

"Still, there were moments when, against all reason, I thought I might be a genius. These moments were provoked not by any particular accomplishment but by cocaine and crystal methamphetamine - drugs that allow you to lean over a mirror with a straw up your nose, suck up an entire week's paycheck, and think, "God, I'm smart."

Gotta love it.

Suzy Q
- nu med nye klodser, riller og god bog.

4 kommentarer:

Sooz sagde ...

Tager hatten af! Du eddermugme voksen og GENIAL *S*

Suzy-Hang-Around sagde ...

ELSKER David Sedaris, især denne. Syntes at den næste, 'Dress your family in corduroy and denim' var mere bitter end sød, men har talt med andre der syntes den var lårklaskende. Man må sige at manden mestrer dualiteten, det bittersøde, det tragikomiske, etc. Love you for loving it!

Henriette sagde ...

Og sådan blev der lige tilføjet endnu et par bøger til min ønskeliste. Dem glæder jeg mig til at få fingrene i..

Suzy Q sagde ...

Sooz: ih tak! Men mest det sidste, ikk? ;)

SHA: yir! det er rart med det bitre / komiske :)

henriette: Det var godt! Der er altid tips at hente på suzysays ;)