21 marts 2006

Suzy siger: Interview 2

Vi havde talt om at Interview 2 skulle være i fredags. Men du aflyste. Hvorfor?

Ja. Det var fordi min mand kom hjem fra rejse kl. 1 om natten, og så kom mine forældre forbi kl. 9 fredag morgen. Som sagt med et læs brænde til brændeovnen (tak!) og så tog vi Suki'en og ræsede mod den kinesiske ambassade i Hellerup. Min mor vil simpelthen til Kina og besøge min søster - så der var noget med noget visa-ansøgnings-bureaukrati på engelsk, som godt kan virke lidt overvældende når man ikke taler fremmedsprog. Det var faktisk en hyggelig tur! Vi kørte forbi den nye DR-by, forbi nogle af vores gamle adresser... Gloede lidt på København og sårn. Det med visaet var ordnet i et ruf, og på vejen hjem tog vi forbi Sukkermåsen & Co's nye businessprojekt der er under opbygning på Frederiksberg. Det ruskede noget op i håndværkerne (der ikke havde ventet besøg) og svigerforældrene var behørigt imponerede. Bagefter kørte vi hjem og åd en ordentlig frokost. Forældrene fortalte om alle de lam der bliver født i øjeblikket. Om dem ræven har taget, og andre uomgåelige facts fra et liv tæt på naturen, som man ikke vil høre om, men som ikke desto mindre er en del af livet. Da de kørte tog jeg en lur og om aftenen stenede v....

[Afbryder] Er det ikke som om du skøjter lidt udenom dig selv, ved at rable hverdags-trivialiteter af dig?

Æhh. okay...? Nu ved jeg ikke hvor dybt du lissom har tænkt dig at grave, Capote, men er det ikke lidt kvalmende at krænge fissen ud som en sommerhat HVER gang?

Arj hvor vulgært! [laver citronansigt, Søren Bruun vrænge-mund og stikker tungen ud på bræk-måden]

Hahahahaha det er et af mine yndlingsudtryk.
Men jeg bruger det sjældent, for det er jo lidt vulgært. Det er bare så rammende!

Waaaaddrrr [er stadig ved at komme sig]

Åhhrrr hold dog op med at skawe dig sådan, og kom videre.

Hvad med dig selv, så? Der har været meget omkring dit job. Du virker som om du har været igennem lidt af en vridemaskine, med dig selv, også?
Er det usædvanligt?


Nej egentlig ikke. Jeg har altid været en meget "Åh-hvad-er-MENINGEN-med-det-hele" -agtig type. Det har været ret deprimerende, faktisk. Men efter at jeg er blevet ældre har jeg fundet ud af, at jeg skal udfordres hele tiden. Kedsomhed er, bogstaveligt talt, dræbende for mig. Jeg bliver nedtrykt, deprimeret, og til sidst decideret suicidal hvis jeg ikke bliver udfordret, får brugt mine talenter og evner og sårn.

Hvorfor gør du så ikke dét? Er du igang med at give nogen andre skylden?

Nej dét er jeg ikke! Det havde jeg meget travlt med, i mange år, og tænk engang: det fik jeg det kun værre af. Jeg var SÅ bitter over, at der ikke kom nogen og opdagede hvor fantastisk jeg var, trak mig op af sølet og frem i lyset så jeg kunne udfolde mine fantastiske egenskaber. [Himler med øjnene] Vorherrebevares. Men okay, alt til sin tid. Det kræver faktisk også en god portion anstrengelsere at fuldt ud tilgive de yngre udgaver af een selv. Og den har jeg lidt svært ved. Jeg føler at jeg som yngre har forspildt utroligt mange chancer. Nu kan man så bare ærge sig over, at man har fået så ringe en opdragelse at man aldrig har LÆRT, at dén der skal komme og hive dig op af sølet, osv osv osv... Det er - selvfølgelig - dig selv. Altså mig.

Hvad handler alt det dér om?

Du er glad for accenter over e'er hva?

Åhr hold kæft [irriteret]

Nåja jeg siger det bare. Den slags irriterer nogen mennesker.

Ja, men det her er MIN blog. Og faktisk hedder det "nogle", hvis du skal være på dén måde. Og det er virkelig et stort problem for dig / os: at du er behagesyg og usikker. Du tænker meget over hvad ALLE andre tænker heeeeele tiden, dækker dig ind og spiller safe; og så kommer din personlighed ikke til udtryk, og bagefter sidder du og mukker over, at folk ikke kan se hvor speciel du er. Så hey! Work with me here!

Åhr.. hvor er du hård [ser helt ramt ud]. Nåmen... [prøver at mande sig op] hvor var vi? Ehm..

Arj det må du undskylde. Det var ikke min mening at slå dig helt ud. Nogen gange siger jeg bare tingene alt for direkte. For satan da.. undskyld. Arj altså.., jeg har jo altid fået at vide at jeg bare er totalt FOR MEGET, og tænk! at jeg ikke har lært noget af dét, endnu... [aer min underarm]

Nejnej.. jeg er okay. Det er okay [sunder sig].

[Kigger granskende] Okay, så. Jeg spurgte hvad alt det dér "hive op af sølet" og "frem i lyset" osv. handlede om? Og også, hvordan det kan være éns egen rolle?

Ja, altså det handler jo om, at mange af os går og drømmer om "kærlighedens lys" eller hvad man skal sige. Altså, når kærlighedens lys skinner på os; når vi er i spotlight hos folk der elsker os; når vi er trygge og glade og man gerne vil give os opmærksomhed; så folder de fleste sig ud, viser deres personligheder og er ret fantastiske. Jeg tror at alle mennesker er dybt fantastiske.
Mange mennesker, der har arbejdet med at portrættere andre mennesker, siger jo også, at de nærmest ikke kan lave portrætter, uden at blive lidt "forelsket" i den, de portrætterer.
Det jeg mener er, at når vi vises fuldkommen indlevelsesevne, opmærksomhed og kærlighed, så er der noget der folder sig ud i os.

Og det er så.. ?

Ja, her kommer pointen så: Vi skal selv levere. Vi skal selv kunne vise os selv "fuldkommen indlevelsesevne, opmærksomhed og kærlighed" som beskrevet ovenfor. Ellers bliver vores liv en konstant søgen efter "en anden", prinsen på den hvide hest, hvad ved jeg.. fordi vi tror, at det er noget der skal komme udefra. Men vi kan selv. Og ikke FØR vi kan selv, er min påstand, kan vi give det til et andet menneske, og dermed hvile i vores kærlighedsforhold. Ellers bliver det ren afhængighed, og det er noget helt andet. Der findes ikke noget mere ulideligt og kvalmende end dem, der OFRER ALT og klynger sig til folk, og så forlanger "kærlighed" som benhård tilbagebetaling. Vel? Jeg tør godt at sige det, for jeg har selv gjort det.

Jamen du vil da ikke underkende søgen efter kærlighed? Længslen efter tosomhed?

Nej, men jeg tror at når vi søger efter en (eller flere) at elske, så skal vi huske at tænke på, at det er i forholdet til et andet menneske man har muligheden for at udvikle sig så meget, at man er i stand til at give fuldkommen indlevelsesevne, opmærksomhed og kærlighed. Træning, om man vil. Man giver det til den anden, man giver det til sig selv. Hvad kom først - hønen eller ægget - det jeg siger er, at det hænger sammen. Det er den Gode Cirkel. I modsætning til den Onde Cirkel, hvor man "ofrer alt" for at FÅ noget, som man ikke evner at give til sig selv. I sidste ende har man så.. ingenting.

Hvorfor GØR du det så ikke bare? Altså, folder dig ud, byder dig til, så du kan få de dér opgaver og oplevelser du gerne vil have, og som alle siger at du egner dig totalt til, men som ingen tilsyneladende vil give dig? Hvorfor bliver du ikke bare ved med at plage? Hvorfor "giver" du dem ikke bare til dig selv?

Ja, det er et godt spørgsmål. Men altså [griner] jeg sidder jo ikke at siger at jeg mestrer alt det, jeg tror på. Jeg har haft klare oplevelser - i glimt - der har forsikret mig om, at det jeg lige beskrev er den rette vej for mig. Men jeg øver mig altså stadig.
Det handler om angst, ikk? Jeg er bange, som du sagde. Bange for hvad andre tænker. Bange for at blamere mig. Man vil gerne virke tjekket, så man vil ikke blamere sig og begå fejl.

Og så en anden, meget mærkelig ting: Når man så endelig kommer HELT tæt på sit mål - så forekommer det pludseligt.. utiltrækkende! Hvad i alverden handler det om!?! Men det er igen angsten, tænker jeg. Jeg ved jo godt at jeg gerne VIL mine mål /drømme /ønsker.. Men det er nok angsten der slår igennem der til sidst, lige før målstregen, og prøver at spænde ben.

Men er det ikke også fordi at du flere gange har fået hvad du ønskede, og så fundet ud af, at det i virkeligheden ikke er så fedt?

Ahrr det er sgu sjældent, synes jeg.
Altså, der er jo INGENTING der er lutter lagkage, det skal man ikke tro.

Og med de ord tror jeg at vi skal slutte, for jeg skal sgu på lokum.
Og det skal gå stærkt
.

AHHHRRRJ hvem er NU vulgær!?!

Det er da ikke vulgært, du ved, "uomgåelige facts fra et liv tæt på naturen" osv osv.

Bleh :-P

Suzy Q
x 2

6 kommentarer:

Uden Relevans sagde ...

Du er syg i potten.

Suzy Q sagde ...

Måske mere PÅ potten ;)

Charlotte sagde ...

Jeg får helt ondt i potten af at grine - du er for sjov, bliv endelig ved. Vil ha min. 3 indlæg om dagen - jo please kom nu,(ligger på knæ og tigger)kom nuuu!

Suzy Q sagde ...

Charlotte: taktak :) ahhrrr 3 om dagen, nu syns jeg du strammer den.. ;) så mange brikker har jeg slet ikke at rykke med.

Uden Relevans sagde ...

Du er syg i potten, men det er derfor vi ka li dig

Acq sagde ...

Jeg synes ikke at du er syg i potten; jeg synes du er DEJLIG!