06 marts 2006

Suzy siger: dyrtkøbte erfaringer bortgives

Endnu et par gode råd fra Suzy Says, kvit og frit til dig.

Jeg ville fx rigtig gerne have haft dem, inden jeg skulle i byen og se dejlig ud i lørdags. Men nu ville jeg alligevel bare lige nævne det for JER, ikke? - så I andre slipper for at gå i sådanne snedige og uforudsigelige fælder, som jeg gjorde.

Okay, here goes:

Inden du skal i byen og se dejlig ud, UNDGÅ da...

1) kritisk at nærstudere dit ansigt i spejlet, tage kampen op mod urenhederne (med dine beskidte negle) for til sidst, superkrakilsk og uden tanke på aftenens arrangement, at rykke videre til næsen hvor krigen imod hudormene opsluger dig totalt. Det skrækkelige resultat vil være, at når nive-tårene i øjnene er tørret væk, og din trykke-ud-psykose har lagt sig igen... Så står du med en ildrød lanterne lige i midten af ansigtet, der nu mest ligner en 16-årig drengs eksloderede buket af acne - i højsæsonen.
Selv efter at du har været i bad, og kæmpet en brav kamp med selvbruner og concealer, pudder og farvelade, ligner du stadig bare Rudolf der desperat har forsøgt sig som Drag-queen. På samme måde som Liza Minelli kan påføre sig alle de kunstige øjenvipper og alle de læssevis af mascara hun vil - hun ligner bare stadig.. en klovn.

2)..at klippe dig selv. Bare lad være. Ja. Jeg ved at spidserne ser slidte ud og håret er blevet alt, alt for langt. I mit tilfælde var det fx blevet omtrent 4 cm længere end bare til dér hvor den brede del af ryggen lissom deler sig i to. Det begyndte at give nogle alvorlige komplikationer med bukser og undertøj og den slags, og det var bare herregrimt. Især når man er så lille som jeg er. Jeg lignede en smølf med et vådt håndklæde ned ad nakken og ryggen.
Superoptimistisk tænkte jeg: Jeg klipper lige lidt af det AF. Bare lidt. Først med papirsaksen, stadig siddende ved computeren. Snip snip. Ind til Sukkermåsen: "jeg har lige klippet mig selv (han ville aldrig opdage det, hvis jeg ikke fortalte ham det) - er det lige?" vender ryggen til og står helt stille.
"Æh.. NEJ!" svarer han. Jeg er meget overrasket. Det plejer at gå fint, når jeg klipper mig selv. Nå for søren. Jeg opgraderer projektet og går ud i badeværelset, hvor jeg griber den rigtige saks. Hiver nakkehåret frem over skuldrene og trækker begge sider frem for mig. Måler.. ahr okay, måske er den ene side lidt længere end den anden. Snip snip SNIP. Selvsikkert ind til Sukkermåsen igen: "NU er det lige!"
"Æh... NARJ!" siger han, og tegner med fingeren en meget skrå linie i luften. "Nej?" siger jeg. "shiiiiiiit". Jeg kan godt mærke hvor det her bærer henad. Ud i badeværelset igen, fat i det lille spejl, vende ryggen til det store og inspicere sig selv på den der mærkelige bagvendte måde.
Wow det er skævt, mand!
Jeg tar hele turen een gang til - reder meget præcis midterskilning, hiver de to hår-halvdele frem og måler ud for brystet.. Prøver igen: snip snip snip. Men da jeg griber det lille spejl og ser mig selv bagfra er det stadig skævt.
Nu er jeg blevet så besat af opgaven, at min nidkærhed og neurotiske opførsel nærmer sig Mister Bean-adfærd: Jeg vælger at klippe bagom ryggen. Når voksne mænd kan spille guitar bagom nakken, så kan jeg vel for helvede også klippe lidt garn, bagom ryggen. Jeg aser og maser mig i position - det kræver noget med at stå på tæer for at kunne se i spejlet, og noget med højre hånd med saks bagom ryggen, hovedet drejet så langt til venstre at der næsten ingen blod kommer til hjernen, og tungen lige i munden.
Spejlvendt får jeg manøvreret saksen hen til den skæveste tot, åbner laaaangsomt, får saksen til at gabe om totten, fører saksen frem og presser så sammen for at *snippe*. Det er godt nok ..sejt..? Så tykt er mit hår sguda ikke! Jeg presser endnu hårdere sammen om saksen, og nu bider den, kan jeg mærke - men kun.. lidt. Ihhh jeg vil fandme ikke saboteres NU! *Grrrr* med citronfjæs og sammenbidte tænder klemmer jeg saksen sammen så hårdt jeg overhovedet kan.

For sent går det op for mig, at jeg er igang med at klippe mig selv i baglommen. Altså, den dér flap der sidder oppe over baglommen og lukker ned over. Det er fandme også alt det fucking HÅR, mand! Man kan jo ikke se en skid!

IH! Nå, jeg tar en allerallersidste runde med nogle meget resolutte *snip snip* og går sammenbidt ind til Sukkermåsen og spørger (på "du-VED-hvad-du-skal-svare"-måden)
"NU. ER. DET. LIGE. IKK?" Jeg snurrer rundt, han kigger og siger "Ja. DET. er. fint." og spærrer gluggerne op og ser blond ud - for min skyld. Han gider nok heller ikke en sammensmeltning nu, hvor vi skal gå om 5 minutter.

Så ud af klappen med mig. Og der er jo ikke noget der er så galt, at 3 fadøl ikke kan rette op på det igen. Lykkelig Rudolf med mascara på, selv-sakset hakke-frisure i nakken, og 1/3 afklippet baglomme havde jeg en super aften.


Suzy Q
- supertjekket beautyqueen.

5 kommentarer:

Pernille sagde ...

Og øøhh - Sukkermåsen kunne vel ikke lige være trådt til med en hjælpende saksehånd?? Han kunne da i det mindste have holdt håret væk fra bukselommen?! ;-)

Suzy Q sagde ...

Pernille: Hæh.. ja, det skulle jeg selvfølgelig have redegjort for. Jeg kiggede faktisk på ham på et tidspunkt, med saksen i hånden og sagde: "Ku du ikke...?" hvorefter vi begge svarede "..nej!" og skreg af grin.
1) Han var lige ved at spise. Man kan ikke forstyrre ham når han er igang med at sætte sine bjerge af linser, bønner og andet essentielt til livs.
2) Han er et meget følsomt gemyt, og derfor ryster han på hånden, når han skal noget vigtigt *nåååhrrr*
3) HVIS han havde klippet skævt.... NØØØØJ.... så havde HAN jo været ansvarlig for mit skæve hår, og ikke jeg selv. Det havde nok givet en rigtig skidt stemning.
:)

Pedrsn™ sagde ...

gode råd det er!! Lissom det med at plukke et par øjenbryn.. eller mange.. om formiddagen....la vær!! gør det om aftenen.. Men sådan blir man jo så klogere.. klog..

Pernille sagde ...

Suzy q - OK så kan jeg meget bedre forstå det - har du så fået rettet op på miséren nu? :-)

Suzy Q sagde ...

Pedrsn: UH! også en god pointe dér ;)

Pernille: Æh.. ja.. altså.. jeg tog lige lidt ekstra i morges.. Men om det er LIGE.. det er sgu ikke rigtigt til at sige. Heldigvis er det langt og som regel rodet op i en elastik.