17 februar 2006

Suzy siger: Lægesekretær = Drage

I al ydmyghed overfor presset fra menneskehoben, og uvidenhed om faget, og respekt for personen bag:

Men hvad FILAN sker der for de lægesekretærer? Hvorfor SKAL de bare opføre sig som dragen, der vogter over prinsessens dyd? Det føles som om deres job er at holde folk væk fra Lægerne.

En personlig henvendelse, dvs man møder op hos lægen, bliver betragtet som noget der ligner en Majestætsfornærmelse. "Har du ikke en AFTALE?!" hvæser hun. "Jamen du er NØDT til at ringe og lave en AFTALE, eller ringe og tale med Lægen mellem 8 og 9".

Vi ved godt allesammen at det er en umulighed - det er jo derfor man er mødt op i egen høje (i mit tilfælde: lave) person. "Jamen.. jeg er virkelig meget dårlig" prøver man, og det ER jo alvorligt når man drister sig op til Lægen uden en aftale, og opremser dårligdommene og - som jeg selv har prøvet een gang og et par af mine veninder også - simpelthen kommet til at stå dér og tude, fordi man virkelig-virkelig havde brug for hjælp, men bare blev så BLANKT afvist.

I mit tilfælde var det mit livs første blærebetændelse, og jeg stod der foran hende og græd med et underliv der føltes som et overspændt trommeskind - da Dragen lagde hovedet på skrå og spydigt sagde til mig:
"Jamen jøsses lille ven [jeg var 26 år, red.] det er da godt at det ikke er noget værre, hvad?"

Når jeg så ringer ("De er nu i kø som nummer...... ELLEVE"!..) behandler hun mig som om jeg var en klæbrig, hypokondrisk narkoman, der klynkende og selvmedlidende tigger sig til lidt opmærksomhed. Det er jeg IKKE.
Jeg forsøger stolt at sende signaler om, at jeg er sådan een der KUN går til Lægen når det er meget alvorligt, ved at lyde som en meget høflig, stærk, overskudsagtig, veluddannet person. Hvilket selvfølgelig er det helt forkerte at gøre, da det jo i hendes øre signalerer "raskhed" og dermed "ud-af-vagten-hed".

Hun skraber mig af sit øre i telefonen, som en ækel bussemand på en finger - alle mine sætninger siges blødt og venligt og med god tid - alle hendes sætninger udtales som maskingeværsalver - bare så jeg ikke er i tvivl om, at hun har vigtigere ting at tage sig til:
-"Ja, goddag, jeg vil gerne ha' en tid hos...."
-"Hvad drejer det sig om?!"
-"Æh.. jeg har nogle problemer med......"
-"Hvornår er du født?"
-"22 12 71".
-"............ det kan blive d. 11. april 10.45".
- "[lamslået]..... Det er om 2 måneder?"
-"Ja men det er hvad der er" [utålmodige tap-tap-tap-lyde i baggrunden]
- *Suk* "Ja, men så ta'r jeg den".
O gså siger hun: "Godt" på dén der måde der signalerer, at nu har man virkelig prøvet hendes tålmodighed til det yderste!

Når man så møder op d. 11. april, så får man lov at vente 1,5 time. Hvad skal man så med tidsbestilling? Og efter 2 mdr har man jo klaret sit oprindelige problem selv, med alternative behandlere, venners gode råd, håndkøbsmedicin og masser af søvn. Men så vælger man at tage et af sine kroniske og vedvarende problemer op i stedet. Det er også på tide at få gjort noget ved det. Og skulle man være helt rask, så skal man ikke glemme at de gode 1,5 time i venteværelset, blandt hostende og snottede børn og voksne, i hvert fald er en solid garanti for at rage Årstidens Bedste Virus til sig. Man skal da ikke komme hjem uden noget.

Inde hos Lægen peger man på problemet - hun skriver en recept inden man har talt færdig, og inden man ved hvad der er sket, så står man igen ude på gaden igen med en gul seddel i hånden og tænker "Hvad skete der lige dér?" og kommer i tanke om alle de ting man skulle have spurgt om og fortalt Lægen.

Egentlig burde man ringe til Lægesekretæren og bede om tider til et helt år?? Bare på forhånd bestille en tid hver 3. måned - 4 om året - just in case. Så kunne man altid ringe og aflyse dem, og gøre en eller anden akut-patient glad med en ledig tid, hvis der så ikke er noget i vejen.

Suzy Q
- ikke så høj, men vil alligevel ikke tales ned til - sjovt nok.

12 kommentarer:

Ulla sagde ...

Bare et simpelt spørgsmål. Du har ikke overvejet at skifte læge, vel? Det behøver vist ikke at foregå på den måde, tror jeg. jeg oplever nemlig nogle gange det samme hos min læge.

Anonym sagde ...

I min by, som må regnes for en af de mindste i dette land, insisterer lægesekretæren på at få at vide hvad problemet drejer sig om - ellers kan man godt glemme at få en tid. Nu forholder det sig imidlertid sådan, at selvsamme lægesekretær går under navnet "ugeavisen" fordi hun ganske enkelt ikke kan holde sin kæft om alle de dårligdomme, hun uretmæssigt har viden om. Jeg har sågar overhørt sætningen" NÅÅÅ Nils - har nosserne det bedre?" nede i superbrugsen. Ikke den bedste start på dagen - for Nils altså. Når man så står med et eller andet prækært, dog meget akut problem, som man gerne vil have behandlet uden at resten af byen kommer til at vide noget om det, er der kun en ting at gøre: LYV! Lyv gennem tænderne, telefonen og alt det andet der kan lyves igennem. Lyv som vinden. Om ikke andet, så kan man da få lidt medlidenhed nede i brugsen, når de hører man lider af en terminal nyresygdom.

Suzy Q sagde ...

Ulla: Nej. For min læge er egentlig OK, og som tidligere beskrevet, rigtig tør. Jeg er også lidt nostalgisk i den forstand, at jeg synes at man skal have samme læge i flere år i træk.

Anonymous: HAHAHA stakkels Nils! Og hvorfor har jeg slet ikke tænkt på at LYVE!? Mine problemer er heller aldrig alvorlige nok til at Dragen gider at give mig en tid. Fremover vil jeg plædere svulster hid og did, og brystsmerter der stråler ud i venstre arm osv osv.
Det er jo ikke som om hun gider fortælle Lægen hvad der er galt, alligevel :) Tak for hjælpen!

Drengepigen sagde ...

Det lyder præcis som hos min læge. Der er også en sekretær der snakker som et maskingevær og altid er tvær. Oven i købet spørger hun ALTID om det er en underlivs undersøgelse jeg skal have tid til...

Suzy Q sagde ...

Mmmmm Banjoko... hun har nok høje håb, hva???? ;))))

Zuluen sagde ...

Det er så mærkeligt... alle jeg kender har det der problem med læger.

Når jeg er syg, så ringer jeg anytime på dagen. Så tager min læge som regel telefonen, eller også venter jeg lige et par minutter, så er hun der. Så siger hun som regel enten "Jamen det er *indsæt sygdom her*, og den er der mange der har. Du får en recept på dit apotek om 10 minutter", eller også siger hun "Kom du herop. Kan du nå det til om en time, f.eks?".

Og det bør nævnes at min læge er SUPER fed, dygtig og kompetent, og iøvrigt bor i landets tættest befolket kommune, Frederiksberg.

Er jeg bare pisse heldig, eller hva?

Zuluen

Lene sagde ...

Hahaha, Suzy, sådan var min mangeårige læges sekretær også. Hun ville vide hvad der var galt. Sagen er så bare den at jeg vitterligt har været ramt - på den lede måde. Har fået fjernet den ene nyre pga en KÆMPE cyste - ikke af den gode slags- og har siden dengang haft kronisk højt blodtryk. Dette blodtryk skal så tjekkes, i perioder hver 3 måned, og hvis der f.eks er kommet noget nyt medicin. Så jeg er af og til hos lægen med noget så anti-sladder-agtigt som for højt blodtryk. Når sekretæren så spørger hvad jeg skal have en tid til begyndte jeg at sige: "jeg har haft ubeskyttet sex og vil gerne tjekkes for klamydia IGEN". Første gang jeg stak hende den fik jeg fluks en tid. Anden gang, inden for 3 mdr. jeg stak hende den, tøvede hun EN DEL inden jeg fluks fik en tid. Lidt a' la "ehmm.. klamydia..ehmm... ja....han har vist en tid i....ja i morgen..kl. 11.00.. Er det okay?"
Nu griner hun så, når jeg ringer og siger at jeg IGEN har haft ubeskyttet sex og gerne vil tjekkes for klamydia.. Hun ER ligesom godt klar over at jeg for helvede ikke har fået klamydia af 15-16 forskellige mænd de sidste 5 år.. Og hun har FATTET at det ikke rager hende hvad jeg skal snakke med hr. Dok2eren om..
Når jeg så kommer derned er hun sød, venlig spørger sødt til Frede og er sådan rigtigt a'la vi-er-indforståede- veninder-ikke-Lene-agtigt.
*G*

Pernille sagde ...

Susy, har du overvejet at skifte læge og så sende denne post (evt. med kommentarer) til din nuværende læge/lægesekretær??

Derudover: Hvor har I dog mange ehm... "fantastiske" oplevelser med jeres læger og deres sekretærer! Lige før, jeg bliver misundelig - eller noget. Min tidligere læge var helt fantastisk, og sekretæren okay, om end måske en smule snobbet. Den læge, jeg netop er blevet tildelt, da jeg flyttede til en anden kommune, er ligeledes o.k. (om end ikke en person, jeg senere vil mindes, tror jeg) - og sekretæren ligefrem venlig og varm. Håber ikke, dette bliver til nemesis... *glup* Skal have bestilt en tid i næste uge. Og nej, I får ikke at vide, hvad det drejer sig om... ;-) God weekend til alle, syge som raske!

Acq sagde ...

Jeg bliver lige nødt til at bidrage med lidt: jeg var til lægen i dag, første besøg hos en nye læge, og hun er bare SKØN, kom rundt om det vigtige på den rigtige måde og jeg fik bare den fede ro i maven - og sekretæren var mindst lige så perfekt. Jeg er nærmest lykkelig nu! :)

Suzy Q sagde ...

lommen: Nej men jeg har mere end een gang overvejet at klage til Lægen, over sekretæren.

Zulu: JA det er dig der er heldig!! :)

Acq: Dér kan man bare se, hvor meget en god læge + sekretøse BETYDER. Nemlig.

julie sagde ...

I hear you! Men vi har jo også samme læge... Det hjælper når man har et barn, for de kan altid få tid samme dag eller dagen efter - og så kan man lige presse sine egne skavanker ind i samme konsultation - når man nu alligevel er der... Men faktisk, så viste den onde sekretær en hidtil ukendt side af sig selv, den dag hun testede mig for graviditet. Ok, først var hun sur, fordi jeg tabte tissekoppen i toilettet af nervøsitet og måtte bede om en ny, men bagefter, da svaret var positivt og jeg tudbrølede, blev hun bekymret for mig og gav mig oven i købet et knus! Hun har nok været i større chok end jeg var!

Suzy Q sagde ...

Lene: Jeg tror jeg vil prøve den med Klamydiaen :D GGGG

Julie: Nåhhrr?? Hun kan altså godt??? Jeg må ha' en øgle.